Land

Türkiye
United Kingdom flag icon
United States flag icon

Fremtidige gründer-spirer vant pris med underjordisk turbin

07 jun., 2010

Kongsvinger-elevene Sigurd Lovisendal, Tina Lund Fjeld, Kristian Wangen og Fortlenda Hoti, vant ”Årets SMARTing” pris, for beste innovative idé innen miljø og ren energi med sin underjordiske turbin.

Ungt Entreprenørskap fikk i 2009 midler fra Statkraftfondet til prosjektet ”SMARTere energi”, som igjen har dannet grunnlaget for SMARTing-prisen, og 2. juni var det duket for offentliggjøring av Årets SMARTing” 2010. Prisen ble delt ut av Ungt Entreprenørselskap og Statkraft i forbindelse med Cleantech Capital day i Oslo der Statkraft var vert for pre-eventet på Lilleaker.

- Det har vært en tøff beslutning, og kandidatene har vært mange og sterke. Rundt 5000 elever fra 5.-7. klasse var med i konkurransen. Gruppen fra Langeland skole i Kongsvinger i Hedmark skilte seg ut med sin underjordiske turbin. Det er mange barn og ungdom som engasjerer seg for Statkraft, og vi vil gjerne motivere til videre arbeid innen ren energi, sa jurymedlem og leder for New Business i Statkraft Anne Hovi Worsøe.

Kreativ prosess

Det hele begynte med en kreativ prosess, der elevene skulle se 50 år frem i tid og tenke på mulige løsninger innen miljø og ren energi.
-Vi har lært at det er viktig å være kreativ for å lage noe nytt. Dette må også voksne lære, sa en av prisvinnerne, Fortlenda Hoti.

– Ideen vår utnytter både varmen og vannkraftressursen i alt avløpsvannet i en bolig, som dusj, toalett og oppvask. Avløpsvannet blir samlet, og fast og flytende avfall blir skilt. Vannet passerer deretter en underjordisk turbin som utvinner kraft, som igjen blir ført tilbake til boligen, forklarte Sigurd Lovisendal og viste frem en modell elevene hadde laget.

Filmer fra Kraftskolen ble vist, og de fire elevene var spesielt opptatt av hvordan en turbin fungerer.
-Man kan si at turbinen var selve utgangspunktet for denne modellen, forklarte Tina Lund Fjeld.
-Denne modellen gjenvinner energi tilbake til huset. I tillegg ligger turbinen under huset og da blir det jo ikke lang vei å frakte strømmen, skjøt Kristian Wangen inn.

Vant drømmedag

Prisen for beste innovative idé var en drømmedag, med tur til Tofte og omvisning på Statkrafts saltkraftverk, et møte med Olje- og energiminister Terje Riis Johansen og kronen på verket: Middag hos den amerikanske ambassadøren.

Om Ungt Entreprenørskap:

Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell organisasjon som i samspill med skoleverket, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og ungdoms kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Organisasjonen ble etablert 21. oktober 1997 og tilbyr i dag programmer for hele utdanningsløpet fra grunnskolen til høyere utdanning. Alle programmene gjennomføres i samarbeid med lokalt næringsliv.

UE er en landsomfattende organisasjon som gjennom den europeiske organisasjonen JA-YE Europe også samarbeider nært med sine søsterorganisasjoner i om lag 40 land i Europa. Ungt Entreprenørskap består av et nasjonalt sekretariat (UE Norge) og 18 fylkesorganisasjoner.