Drømmestart på Norway Cup-eventyr

03 aug., 2010

Fotballaget fra Kirne i Nepal fikk en drømmestart på Norway Cup, med 10-0 seier søndag over norske Vear. Men så ble motstanden tøffere, og onsdag røk de ut av sluttspillet.

Gutter 14-laget fra Kirne i Nepal fikk søndag en best tenkelig start i sin Norway Cup-debut, og slo motstanderne fra Vear hele 10-0. Mandag ble det tøffere, da de tekniske og hurtige nepalske guttene møtte rå kraft fra Hareid på Vestlandet. Kirne spilte godt, tok ledelsen og beholdt den omgangen igjennom. Etter pausen kom imidlertid Hareid sterkt, utlignet på frispark og fikk til slutt inn målet som sikret 2-1 seier.

- Hareid ble litt for sterke for oss, sier kraftverkssjef og initiativtager til Kirne NC Team, Ingebjørn Nygård.

Onsdag gikk det også ikke helt som Nepal-guttene ønsket, de tapte og røk ut av sluttspillet. Men de har likevel fått oppleve et fotballeventyr.

Etter kampen mandag var det for eksempel duket for Vålerenga – Start på Ullevål stadion (som med 8-1 som resultat må ha vært blant de morsomste kampene å se for en nøytral tilskuer i Eliteserien 2010!), og resten av uka er spekket av nye opplevelser sammen med representanter for Statkraft, SN Power og BKK som alle er med og sponser det første nepalske fotballaget.

Vannkraftverket i Kirne

SN Power (Statkraft eier 60 prosent av SN Power) er sammen med BKK og et lokalt kraftselskap eier av Himal Power Limited (HPL), som driver vannkraftverket i Kirne i Nepal. Det er de to norske eierne og Statkraft som dekker turen for det nepalske fotballaget.

Nepal er et land med stor politisk uro og en skjør fredsavtale mellom rivaliserende grupper. I 1992, da de første undersøkelsene av et kraftverk startet, var Kirne et lite fruktbart og ubebodd område. Ti år etter utbyggingen var ferdig og Khimti I kraftverk satt i drift, er stedet et pulserende bygdesentrum med telefon, TV, internett, skoler, førsteklasses drikkevannsforsyningen og elektrisitet.

Kraftverket på 60 MW står i dag for rundt ti prosent av landets totale kraftproduksjon. De siste årene har HPL og den norske regjering investert mer enn 52 millioner kroner i lokale utviklingsprosjekter utover det som ligger i konsesjonskravene.