Land
Statkraft vant sponsorprisen 2009!
Statkraft fikk torsdag kveld tildelt sponsorprisen 2009 i klassen for intern utnyttelse for sitt samarbeid med Norges Skiskytterforbund.
Statkraft ble i høst nominert som en av tre kandidater i klassen for intern utnyttelse sammen med Storebrand/Kreftforeningen for rosa sløyfe-aksjonen og Ikea/WWF for Earth Hour.
Avtalen mellom Statkraft og Norges Skiskytterforbund ble inngått i 2007 og har vært en stor suksess.
- Målet var å utnytte samarbeidet for å bedre Statkrafts omdømme og for å bidra til å bygge opp en sterk internkultur i et konsern i vekst både faglig og geografisk. Skiskyting ble valgt som den beste partneren ut fra analyser av skiskytternes profil sammenlignet med Statkrafts verdier. I tillegg var medieeksponering og popularitet i befolkningen selvfølgelig viktig ved valg av sponsorobjekt, sier leder for Marketing Grete Ingeborg Nykkelmo.
Samarbeidet med skiskytterne er nå gjennom snart tre år benyttet i ulike sammenhenger internt. I forbindelse med lansering av Statkrafts nye grafiske profil og merkevaresatsingen i konsernet i 2007 ble Ole Einar Bjørndalen og Lars Berger brukt sammen med konsernledelsen i Statkraft, Trondheim Energi og Skagerak Energi for å formidle strategien. De populære idrettsutøverne er også benyttet på interne møter, seminarer og i jevnlige innslag i interne kanaler. Og skiskytterne er altså mottatt med åpne armer i Statkraft: 96 prosent av medarbeiderne kjenner avtalen og 85 prosent sier de er veldig godt eller godt fornød med samarbeidet!
- Dette er det første og eneste store og synlige sponsoratet vi har i Statkraft. Skiskytterne vinner medaljer i hvert eneste mesterskap samtidig som de fremstår både som ambisiøse og ydmyke personligheter. Derfor er det vel heller ikke så rart at de både får oppmerksomhet og er populære ambassadører for Statkraft, sier Nykkelmo.