Grønn energi, døgnet rundt. Dette er ikke et fremtidsscenario, men realiteten i samarbeidet mellom bilgiganten Mercedes-Benz og Statkraft.

Sted: Bayern, Tyskland
Foto: Publicis/Kitchen

Unikt samarbeid setter ny grønn standard i bilindustrien

– Det er sjeldent jeg ser andre selskaper som er så tro mot sin fornybarstrategi som Mercedes-Benz, sier Patrick Koch, leder av enheten German Origination i Statkraft i Tyskland.

– Mange selskaper har en idé om å bli 100 prosent CO2-nøytrale. På få år har Mercedes-Benz gått fra idéstadiet til at vi i Statkraft nå faktisk leverer fornybar energi. Det gjør samarbeidet helt unikt.

Patrick Koch
Patrick Koch leder markedsenheten German Origination i Statkraft. (Foto: Publicis/Kitchen)

Gjennom en skreddersydd kraftkjøpsavtale med Statkraft – en Power Purchase Agreement (PPA) – får Mercedes-Benz tilgang til 100 prosent grønn energi på lang sikt.

Sted: Düsseldorf, Tyskland
Foto: Publicis/Kitchen

Statkraft produserer i sanntid det eksakte energibehovet Mercedes-Benz måtte ha, slik at bilfabrikanten både kan lage biler og drifte kontorer i Tyskland. Med en margin på 15 minutter produseres strøm akkurat når den trengs.

24 timer i døgnet, sju dager i uken

Den skreddersydde energiløsningen til Statkraft består av sol-, vind- og vannkraft.

Solenergien kommer primært fra Schornhof i Bayern, en gigant av en solenergipark med størrelse på om lag 60 fotballbaner. Vinden kommer fra over 200 vindmøller fordelt på over 20 anlegg i Tyskland.

Og når det er overskyet og det ikke blåser, bidrar den fleksible vannkraften – den som enkelt kan slås av og på.

Kombinasjonen løser en stor utfordring for industrien når det gjelder fornybar energi, forteller Patrick Koch.

– Hovedutfordringen med fornybar energi fra sol og vind er at den er væravhengig. Samtidig har det industri og selskaper som trenger kraft også når det ikke blåser eller solen ikke skinner. De trenger energi 24 timer i døgnet, sju dager i uken.

– Vår miks av fornybare energikilder gjør dette produktet unikt.

Om du ønsker å se inn i fremtidens bilproduksjon, kan fabrikken til Mercedes-Benz i Stuttgart – Factory 56 – bidra med et lite glimt.

Utslippsfrie innen 2039

– Factory 56 representerer fremtidens bilproduksjon. Her produserer vi vår S-klasse og helelektriske luksussedan EQS. I denne fabrikken setter vi nye standarder for bilindustrien og en utslippsfri verden, sier Elke Pusskeiler, leder av Supply Chain Management i Mercedes-Benz.

Kraftforsyningen til Mercedes-Benz var i gang fra januar 2022. Dermed drives nå alle selskapets produksjonsfasiliteter i Tyskland, inkludert kontorer, hundre prosent av fornybar energi, 24 timer i døgnet.

Alt takket være sol-, vind- og vannkraft.

Elke Pusskeiler
Elke Pusskeiler leder enheten Supply Chain Management i Mercedes-Benz. (Foto: Publicis/Kitchen)

– Målet vårt er å være helt utslippsfrie innen 2039. For oss er grønn energileveranse, og derfor vårt samarbeid med Statkraft, helt essensielt for å kunne nå det målet, sier Pusskeiler.

Patrick Koch i Statkraft lar seg imponere av bilgigantens evne til å omsette ambisjoner til handling.

– Mercedes-Benz nøyer seg ikke med å produsere elektriske biler, men vil gjøre alle stegene grønne gjennom hele verdikjeden. Og responsen er at leverandører i verdikjeden vil bli helt grønne også. Det tror jeg kan inspirere resten av bilindustrien, sier Koch og legger til:

– Hele energimarkedet ser etter fleksibilitet, og her har Statkraft en stor fordel. Jeg tror det er inspirerende å se at det allerede finnes gode løsninger i stor skala.

Møter fremtidens grønne energibehov

Foruten et komplekst energimarked, varierer også kraftbehovet stort mellom  bedrifter og bransjer. Derfor tror ikke Koch at de tradisjonelle standardløsningene vil være gode nok i fremtiden, men at man vil få mer behov for skreddersøm.

– Vi kan kombinere store mengder vind- og solenergi med fleksible kilder som vannkraft, og i fremtiden med batterier og hydrogen. Vår mer enn hundre år lange erfaring innenfor fornybar energi gjør at vi kan finne de mest effektive og kraftfulle løsningene til å møte fremtidens grønne energibehov, sier Koch.

Foto: Shutterstock

Om Statkraft og energihandel

Statkraft er blant de største handelsaktørene i det europeiske energimarkedet og en viktig aktør internasjonalt. Selskapet handler energi og energirelaterte produkter i mer enn 20 land, og traderne er aktive på 13 energibørser.