Vellykket publikumsdag i Alltwalis vindpark

13 jan., 2010

Forrige helg inviterte Statkraft til åpen dag i vindparken i Wales. Over 1100 lokale innbyggere møtte opp til en strålende dag med aktiviteter for store og små.

- Hensikten var å styrke forholdet mellom Statkraft og lokalsamfunnet og la dem oppleve vindparken på nært hold. I så måte ble dette svært vellykket, oppsummerer Eivind Torblaa, avtroppende sjef for Statkraft UK Ltd.

Vindparken ligger idyllisk til på et høydedrag utenfor byen Carmarthen, med sauer beitende mellom turbinene. Området var for anledningen omgjort til det reneste tivoli, med hoppeslott, rodeo, ansiktsmaling, sirkuskurs og en rekke andre aktiviteter. Et band fra den lokale skolen holdt konsert, og flere lokale organisasjoner var involvert i programmet. Deltakerne fikk naturligvis omvisning i vindparken, og ble servert grillmat, is og popcorn i strålende sommervær.

Flere skeptikere gikk nyfrelst ut av vindparken, etter å ha sett turbinene på nært hold.
- They look amazing on the hillside, sa en av deltakerne. Mens en annen var overrasket over hvor lite støy de lagde.

Arrangementet ble for øvrig dekket både av lokalavisen Carmarthen Journal og av BBC Wales.

Alltwalis vindpark består av 10 turbiner med en samlet installert effekt på 23 MW. Årlig produksjon er estimert til 65 GWh – nok til å forsyne 16 000 britiske husstander med miljøvennlig kraft. Vindparken ble satt i drift i desember 2009.

For mer informasjon, se www.alltwaliswindfarm.co.uk