StatkraftHUB: Vannkraften i klimaendringenes tid

20 okt., 2020

Hvordan rigger vi vannkraften best i møtet med ekstremvær og ekstremår? Hva er verdien av kraftmagasiner, og hvordan kan optimal drift og regulering av vassdragene håndtere klimaendringer og samfunnsbehov?

Dette er spørsmål vi stilte i denne sesjonen på StatkraftHUB under Zerokonferansen onsdag 11. november.

SE OPPTAKET HER.

Sesjonen avsluttes med en debatt om vannkraftens potensial i Norge, hvorfor vi gjennomfører vilkårsrevisjoner og hvordan de påvirker kraftsystemet.

Program:

- Hvordan optimere vannkraften når ekstremårene kommer på rekke og rad? Vannkraftnasjonen Norge har nettopp lagt bak seg to ekstreme hydrologiske år – ett tørt og ett vått. Klimaendringene har allerede truffet oss, og titalls år med historiske data har ikke lenger samme verdi som beslutningsgrunnlag.

• Ingeborg Kahlbom Wathne, seniorrådgiver Nordisk Energidisponering i Statkraft, presenterer hvorfor og hvordan vi lager helt nye modeller for å utnytte vannkraften best mulig.

- Verdien av fleksibilitet. Mest mulig kraft – minst mulig flom: Hvorfor fleksibiliteten i det norske kraftsystemet blir viktigere og er nøkkelen til optimal ressursutnyttelse og flomdemping.

• Med Statkrafts Ingeborg Dårflot, regiondirektør Midt-Norge og Marianne Holmen, direktør for konsesjoner og miljø.

- Debatt: Hvorfor gjennomfører vi egentlig vilkårsrevisjonene

• Med blant andre Tony Tiller (H), statssekretær, Olje- og energidepartementet, og Ole André Myhrvold (Sp), Energi- og miljøkomiteen.

Programmet modereres av Statkrafts seniorrådgiver Lars Magnus Günther.

SENDINGEN SER DU HER.