Land

United States flag icon

Statkraft signerer EV100-initiativet

09 jun., 2020

Statkraft har i dag signert Climate Groups initiativ EV100 og forpliktet seg til å bytte ut hele sin flåte av personbiler og lette varebiler med ladbare biler. Selskapet ønsker på denne måten å forplikte seg enda sterkere til å få fart på overgangen til elbiler og gjøre elektrisk transport til den nye normalen innen 2030.

Transportsektoren er den raskest voksende bidragsyteren til globale klimautslipp, ansvarlig for 23 prosent av verdens energi-relaterte utslipp. Elektrisk transport kan bidra til å kutte millioner av tonn CO2 hvert år, i tillegg til å redusere støy og lokal luftforurensing.

Statkraft har også en omfattende forretningsvirksomhet knyttet til elbillading i Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannia. Basert på erfaringene fra ladevirksomheten i Norge, vil Statkraft vokse i eksisterende og nye nord-europeiske markeder.

Car charging

EV100-initiativet er en plattform for å samle store, internasjonale selskaper som alle ønsker å gjøre elektrisk transport til den nye normalen. Så langt omfatter initiativet 370,000 kjøretøy som skal bli ladbare innen 2030.

Statkraft er Europas største produsent av fornybar energi og det første norske selskapet som signerer EV100-initiativet.