Land
Styrker posisjonen som et bredt og ledende fornybarselskap
Statkraft planlegger investeringer på rundt NOK 10 milliarder årlig i fornybar energi i perioden 2019-2025. I tillegg til store oppgraderinger innen nordisk vannkraft har selskapet ambisjoner om å nå 6000 MW landbasert vindkraft og 2000 MW solkraft i perioden. Samtidig skal selskapet tredoble volumene som forvaltes på vegne av kunder.
Norge vil fortsatt være det største enkeltmarkedet for investeringer. Investeringer i fornyelse av norske vannkraftverk utgjør alene om lag 1,2 milliarder kroner årlig. I tillegg planlegges investeringer innen nye, grønne forretningsmuligheter. Størsteparten av veksten vil komme i Europa, samtidig som det legges opp til betydelig vekst i markeder der Statkraft allerede er til stede i Sør-Amerika og India.
Statkraft er Europas største produsent av fornybar energi. Den nye strategien omfatter både utbygging, produksjon og energihandel, inkludert kjøp og salg av fornybar kraft for andre selskaper. På denne måten styrker selskapet posisjonen som et bredt og ledende fornybarselskap.
Investeringene vil finansieres av inntjeningen fra eksisterende virksomhet, supplert med systematisk salg av andeler i ferdigstilte sol- og vindprosjekter til finansielle investorer. Investeringsprogrammet vil til enhver tid tilpasses selskapets finansielle kapasitet og ratingmål.
- Kombinasjonen av vår unike portefølje av fleksibel vannkraft, inngående markedsforståelse, innovative løsninger, samt kundenes økte interesse for fornybar energi gjør oss til en ettertraktet partner både for produsenter og konsumenter av ren energi, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.
- I sum vil strategien bidra til økt verdiskaping og utvikle norsk fornybarkompetanse i takt med endringene vi ser rundt oss, legger han til.
Statkrafts nye strategi presenteres i ettermiddag av konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen under den årlige Statkraftkonferansen på selskapets hovedkontor i Oslo.
Forventet fordeling av investeringer pr. geografi 2018-2025
Norge 26%
Øvrig Europa 42%
Utenfor Europa 32%