Nye trainees i Statkraft

06 sep., 2016

Fire nyutdannede med bakgrunn i teknologi, økonomi og strategisk ledelse startet denne uken i Statkraft.

Statkraft er en populær arbeidsgiver blant studenter i mange land. Til årets traineeprogram fikk Statkraft 1340 søknader.

Statkrafts internasjonale trainee-program er et to-årig program med fire forskjellige arbeidsrotasjoner, hvorav minst én skal være i utlandet. Traineene er rekruttert av en bestemt avdeling,  hvor de vil fortsette i en ny stilling når programmet er gjennomført.

Mange av Statkrafts trainees har bakgrunn fra teknologi eller økonomi, men Statkraft ansetter også unge og lovende talenter med andre fagretninger. Fellesnevneren blant årets trainees er en sterk motivasjon for å jobbe med fornybar energi og bidra til å løse klimautfordringen, interesse for teknologi og sterke akademiske utdannelser.

Trainee-programmet gir kandidatene en grundig innføring i organisasjonen, kjernevirksomheten og selskapets strategi. De får en fast stilling som trainee i et av Statkrafts forretningsområder eller stabsområder, samt et skreddersydd rotasjonsprogram med en dedikert leder som skal sørge for læring og utvikling.

Nikolai Austarheim er norsk og utdannet sivilingeniør i produktutvikling og produksjon fra NTNU. Hans første rotasjon som trainee vil være innenfor forretningsområdet Kraftproduksjon.

Larissa Leuenberger er sveitsisk og har mastergrad i Strategic Marketing Management fra BI. Hennes første rotasjon som trainee vil være innenfor forretningsområdet Finans.

Dominique Farag har amerikansk-egyptisk bakgrunn og har to mastergrader i økonomi fra Norges Handelshøyskole (NHH) og fra HEC Paris (école des Hautes Etudes Commerciales). Hennes første rotasjon som trainee vil være i HMS-avdelingen i forretningsområdet Corporate Staff.

Morten Aslesen er norsk og har mastergrad i energi fra Norges Handelshøyskole (NHH). Hans første rotasjon som trainee vil være i forretningsområdet Markedsoperasjoner.