Ny konsernsjef i SN Power

25 mar., 2011

Torger Lien er utnevnt til ny konsernsjef i SN Power. Lien kommer fra en tilsvarende stilling i Fred. Olsen Renewables AS.

Lien, som har en Master-grad som maskiningeniør fra NTNU i Trondheim, har lang erfaring fra energisektoren. Han har hatt flere stillinger i Norsk Hydro – innen olje og gass, aluminium og i Hydro Energi. Han har vært konsernsjef i Norwegian Oil Trading AS og Pemco AS, samt Nord Pool AS før han gikk til Fred.Olsen i 2009. I løpet av karrieren har Lien også jobbet og bodd utenfor Norges grenser.

-Jeg ser virkelig frem til å begynne i SN Power, sier Lien. - Selskapet har oppnådd mye i sin ni år lange historie. Å jobbe med vannkraft i utviklingsmarkeder er et privilegium, men også veldig utfordrende. Selskapet har allerede vist hva det kan, og jeg ser frem til å ta del i den videre utviklingen, legger han til.

Styreformann i SN Power, Øistein Andresen, er svært fornøyd med at Torger Lien har takket ja til å bli selskapets nye konsernsjef. – Vi hadde mange kvalifiserte kandidater som konkurrerte om stillingen. Jeg er sikker på at Liens sterke kommersielle bakgrunn og omfattende ledererfaring, kombinert med hans kunnskap om energisektoren, vil bidra til å videreutvikle SN Powers forrentningsvirksomhet i årene fremover, sier han.
SN Power er et vannkraftutbyggingsselskap som kun opererer i utviklingsmarkeder. Selskapet er et samarbeid mellom Statkraft og Norfund, og har prosjekter og forretningsdrift i Asia, Latin Amerika og Afrika. SN Power jobber med å utvikle en portefølje på 3 000 MW i vannkraftverk innen 2015, samtidig som selskapet bidrar i kampen mot klimaendringer og bidrar til bærekraftig utvikling. SN Power har mer enn 5000 ansatte i 12 land verden over. Hovedkontoret ligger i Oslo. I juni 2010 la SN Power frem et resultat på 1,752 milliarder dollar i totale aktiva og 1,3 milliarder dollar i egenkapital på konsernnivå.