Første guttelag fra Nepal i Norway Cup

05 jul., 2010

14-åringene på Kirne NC Team 2010 blir første guttelag fra Nepal i Norway Cup. De er invitert av norske vannkraftprodusenter som sammen med et lokalt selskap driver et kraftverk i Kirne.

- Det har hele tiden vært viktig for oss å gi noe tilbake til samfunnet. Derfor driver vi skole og helseklinikk og bidrar betydelig til å bygge ut infrastruktur i Kirne-området. Vi ser at fotball engasjerer de unge, og i år valgte vi å gi et lag muligheten til å delta på verdens største fotballturnering, Norway Cup, sier Svenn-Erik Rafoss i BKK, Elsbeth Tronstad i SN Power og Knut Fjerdingstad i Statkraft i en felles uttalelse.

BKK er sammen med SN Power og et lokalt kraftselskap eier av Himal Power Limited (HPL), som driver vannkraftverket i Kirne. Det er de to norske eierne og Statkraft som dekker turen for det nepalske fotballaget.

Fotball og fornøyelser

Det nepalske laget er satt sammen av lokale gutter fra de små landsbyene Devitar og Kirne. Laget ble samlet tidlig i april og har siden da hatt fem organiserte treninger i uken. I den siste oppkjøringen har de fått trenerhjelp av en tidligere landslagsspiller for Nepal.

Guttene ankommer Norge 31. juli, dagen før turneringen starter. I tillegg til fotball får laget et variert program med besøk på Tusenfryd, Hunderfossen familiepark, Holmenkollen, Slottet og en båttur på Oslofjorden.

Positiv utvikling i Kirne

Nepal er et land med stor politisk uro og en skjør fredsavtale mellom rivaliserende grupper. I 1992, da de første undersøkelsene av et kraftverk startet, var Kirne et lite fruktbart og ubebodd område. Ti år etter utbyggingen var ferdig og Khimti I kraftverk satt i drift, er stedet et pulserende bygdesentrum med telefon, TV, internett, skoler, førsteklasses drikkevannsforsyningen og elektrisitet.

Kraftverket på 60 MW står i dag for rundt ti prosent av landets totale kraftproduksjon. De siste årene har HPL og den norske regjering investert mer enn 52 millioner kroner i lokale utviklingsprosjekter utover det som ligger i konsesjonskravene.