Foto: Mer

Statkrafts ladeoperatør Mer utvider nettverket av ladestasjoner fra Norden til andre land i Europa og gjør klar for stor vekst i antallet elbiler på Kontinentet. For elbileiere er dette en god nyhet, for ...

... nå blir det enda lettere å lade fornybart på langtur

Å reise på langtur med elbil vet Laila Bakkevoll fra Søgne i Agder alt om.

I utgangspunktet var hun skeptisk, kanskje til og med litt mer enn skeptisk. Det kom ikke på tale at hun skulle ha elbil. Hun hadde rekkeviddeangst og fryktet å strande på et øde sted med tomt batteri.

Nå elsker Laila å reise på tur med elbilen. Det er nok av ladestasjoner. Og ikke bare har ladestoppene blitt en del av turen – de har fått en uventet, sosial dimensjon.

– Alle snakker med hverandre. Jeg kan jo ikke bare stå og stirre på folk. Du begynner å prate om løst og fast og ender opp med å legge til nye venner på Facebook, sier hun.

Trod og Laila ved elbil
Laila og Trond tar gjerne elbilen på langtur. Gode erfaringer fra en sommertur fra Kristiansand til Nord-Norge har vekket interessen for en elbiltur nedover i Europa. (Foto: Kitchen)

Norge på langs med elbil

Det er ingen tvil om at Laila elsker elbilturer. Faktisk ble hun og samboeren Trond så elbilglade at de ga seg selv en elektrisk utfordring; å kjøre elbil fra Kristiansand til Nord-Norge. De droppet dieselbilen, pakket all bagasjen i sin Renault Zoe og la i vei.

– Det går faktisk an å kjøre Norge på langs i elbil. Det er rett og slett fantastisk koselig, sier Laila og slår fast at en langtur med elbil i langstrakte Norge, med bare fornybar energi som drivstoff, absolutt er gjennomførbar.

Men hva om langturen med elbilen strekker seg til andre land i Europa, der tilgangen er mindre på fornybare ressurser til produksjon av elektrisitet? Er man fa like bevisst på at strømmen er fornybar?

– Vi vil definitivt være bevisste, særlig siden vi vet at strømmen ikke alltid kommer fra fornybare kilder i Europa.

Foto: Mer

Det Statkraft-eide selskapet Mer har hurtigladeplasser fordelt på ladestasjoner over hele Norge og Sverige. Mer-logoen er også i ferd med å bli et vanlig syn i andre land i Europa, i første rekke i Tyskland og Storbritannia.

Fra Grønn Kontakt til Mer

Tidligere het ladeoperatøren Grønn Kontakt, men skiftet navn til Mer og ble heleid av Statkraft. Etter utrulling av ny profil i Norge og Sverige står utbygging av ladenettverk i Storbritannia og Tyskland for tur, forteller daglig leder i Mer, Ole Henrik Hannisdahl.

I sentrum av Mers europeiske satsing står fornybar energi i et voksende elbilmarked.

– De fleste aktørene innen kraft i Europa har en helt annen produksjonsportefølje, med mye kull og mye rart som folk ikke synes er noe særlig, sier Hannisdahl.

I Tyskland spesielt, men også i Storbritannia og Sverige, har fokuset på strømproduksjon og utslipp økt. Folk er rett og slett mer opptatt av om strømmen er fornybar.

Med ren energi på batteriet

I Norge oppfatter vi strøm som fornybart, siden kilowattene våre stort sett kommer fra vann og vind. Nordmenn tar det for gitt at strømmen er produsert av fornybare ressurser.

Med utgangspunkt i den økte oppmerksomheten rundt utslipp og fornybare ressurser i Europa kommer nå Statkrafts posisjon som Europas største produsent av fornybar kraft til sin fulle rett.

– Vi har muligheten til å ta posisjonen som den "rene" aktøren, en ladestasjonsoperatør som er basert på hundre prosent fornybar energi, sier Hannisdahl.

– Derfor står det "Ren energi fra Statkraft" under Mer-logoen. Skulle europeiske kunder ønske å spore strømmen til hvor den produseres, kan de gjøre det gjennom Mers opprinnelsesgarantier.

Foto: Mer

"Det går faktisk an å kjøre Norge på langs i elbil. Det er rett og slett fantastisk koselig."

Europeisk elbilbølge

I Norge kom elbilbølgen tidlig, styrket av politiske og økonomiske incentiver. Og antallet elbiler på norske veier har fortsatt å øke. Norsk elbilforenings målinger i 2020 viste at over halvparten av nye, solgte personbiler var en elbil, og antallet medlemmer i Elbilforeningen passerte 100.000 året etter.

Kan et tilsvarende europeisk elbileventyr vokse frem? Svaret er ja, i alle fall om vi ser på Statkrafts lavutslippsscenario, som sier at alle nye personbiler i Europa vil være elbiler innen 2050. Bilprodusentene lanserer stadig nye elektriske modeller, og prisnivået kan virke å være på vei ned.

Den norske erfaringen kommer godt med i Mers europeiske etablering.

– Vi har hatt muligheten til å lære veldig mye om forretningsmodell, kundeadferd, utbyggingsstrategi og lønnsomhet gjennom driften i Norge. Det gir oss et ganske stort konkurransefortrinn når vi skal etablere oss i de europeiske markedene.

At elbilveksten vi har sett i Norge, også kommer til å skje i Europa, støttes av Bjørn Nikolai Holsen, direktør for ny forretningsutvikling i Statkraft.

– Vi har stor tro på at elbil blir vinneren innenfor persontransport. Elbil kommer til å fortrenge fossildrevne biler, sier Holsen.

Bjørn Holsen og Ole Henrik Hannisdahl
Statkrafts Bjørn Holsen og Mers Ole Henrik Hannisdahl tror det kommer en stor elbilvekst i Europa. (Foto: Mer)

Lading skal være enkelt

Opprinnelsesgarantier og bevissthet om fornybare ressurser er et godt utgangspunkt, men hva med selve brukeropplevelsen?

Et av Mers læringspunkter fra det norske markedet er at ladingen må kunne gjøres så enkelt og sømløst som overhodet mulig ved ladestasjonen. Greie nettsider og en enkel mobilapp skal sørge for det, i tillegg til brukervennlige og tilgjengelige ladestasjoner.

I en travel hverdag ønsker Mer å legge til rette for at europeiske kunder skal kunne lade på stedene der de bruker mesteparten av sin tid.

– Du stopper aldri for å lade, men du lader når du stopper for å handle eller spise eller gjøre noe annet, sier Mer-sjefen Ole Henrik Hannisdahl.

– Vi selger ladenettverk til borettslag, forretningsbygg og andre steder der folk bor og jobber og oppholder seg – og trenger å lade elbilen.

Lading på Mer-stasjon

Mer – ren energi fra Statkraft

Siden 2009 har oppdraget vært å gjøre det enkelt å reise miljøvennlig med elbil. Først het ladeoperatøren Grønn Kontakt, nå heter selskapet Mer og er heleid av Statkraft. Vil du vite mer om Mer?

Mer om Mer

Opens in new tab or window

Explained by Statkraft - forklart av Statkraft