Mer blir ledende på elbillading i Sverige

09 feb., 2021

Statkraft inngår partnerskap med Bee Charging Solutions AB ved å kjøpe 51 prosent av selskapet. Kraftselskapene Öresundkraft, Jämtkraft og Tekniska Verken i Linköping forblir eiere av 49 prosent.

Statkraft vil slå sammen sitt eksisterende ladeselskap Grön Kontakt AB i Sverige med Bee Charging Solutions AB til å bli en av de største operatørene i Sverige, Mer Sweden AB.

Bee er et av de store ladeselskapene i Sverige med mer enn 2000 offentlige ladepunkter og en markedsandel på 15-20 prosent. Bee og aktiviteten til Grön Kontakt gjør Mer til en betydelig aktør i det voksende svenske markedet for elbillading. Mer Sweden vil bli integrert i Mers portefølje av ladeselskaper i Norge, Tyskland og Storbritannia.

Statkraft har klare ambisjoner om videre vekst i elbillading. Selskapets partnerskap med Bee er et eksempel på dette, og ytterligere ekspansjon vurderes. Kristoffer Thoner er den nye konsernsjefen som skal lede den stadig større porteføljen av selskaper. Kristoffer har lang erfaring fra forbrukermarkedet, sist fra Orkla og har den kunnskapen og kompetansen som trengs for å lede og fronte Mer i tråd med vekstambisjonene.

- Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven og sammen med resten av organisasjonen, så vel som våre nye kolleger i Bee, å skape det beste og mest forbrukerorienterte elbil-ladeselskapet i Europa, sier ny administrerende direktør, Kristoffer Thoner.

Transaksjonen er betinget av godkjenning fra konkurransemyndighetene, og er forventet fullført i 2. kvartal 2021.

Mann som smiler
Geir Fuglseth