Land
Otto Loserth, daglig leder i E-WALD og Jörg Hofmeister, leder av emobilitet i Tank & Rast er klare for samarbeid langs tyske motorveier.
Ladevirksomheten vokser i Tyskland
Statkrafts tyske elbilladeselskap E-WALD GmbH har inngått en avtale om å modernisere og utvide antall hurtigladere på servicestasjonene til selskapet Tank & Rast langs tyske motorveier. I løpet av de neste to årene skal E-WALD utstyre 52 servicestasjoner med moderne hurtigladere.
Salget av elbiler i Tyskland er ventet å øke kraftig de nærmeste årene. Det innebærer at infrastrukturen for lading må øke tilsvarende. I dag finnes det cirka 35 000 offentlig tilgjengelige ladepunkter i landet. Tyske myndigheters plan er å øke dette til mer enn 50 000 de nærmeste årene og til 1 million ladepunkter innen 2030.
Samarbeidet mellom E-WALD og Tank & Rast vil bidra betydelig til et sammenhengende ladenettverk langs tyske motorveier fra nord til syd og fra øst til vest.
-Vi er svært fornøyd med at E-WALD går inn i dette langsiktige samarbeidet med Tank & Rast og støtter E-WALDs ambisiøse vekstambisjoner i det tyske markedet for elbillading. Statkraft har mange års erfaring med slik lading i Norge, som er det markedet i verden med høyest elbilandel, sier Bjørn Holsen, direktør for Nye forretningsområder i Statkraft.
Ambisiøse mål
Statkraft tar mål av seg til å bli en ledende aktør på elbillading i Europa. Gjennom eierskapet i norske Grønn Kontakt har selskapet opparbeidet seg omfattende erfaring, som selskapet nå også ønsker å dra nytte av i Tyskland.
I 2018 kjøpte Statkraft 61 prosent av det München-baserte selskapet eeMobility. Selskapet tilbyr ladeløsninger for firmabiler. I 2019 kjøpte Statkraft selskapet E-WALD, også med base i Bayern. E-WALD drifter mer enn 1000 offentlige ladestasjoner over hele Tyskland og tilbyr en bildelingstjeneste for elbiler.
Elektrifisering: Tysk elbilrevolusjon
Tyskland sikter mot at minst seks millioner elbiler skal rulle på tyske veier innen 2030, og de skal ha tilgang til en million ladestasjoner. Dette krever at også kraftindustrien blir med på laget.
Les mer
Myteknusing: "Elbilene er ikke mer klimavennlige enn vanlige biler!"
En elbil som får strøm fra rene, fornybare kilder, gir ingen utslipp av klimagasser. En gjennomsnittlig bensinbil slipper ut to tonn CO2 hvert år. Likevel hevder noen at elbilen ikke er mer klimaven...
Les mer
Elektrifisering: Kan den norske elbilrevolusjonen eksporteres?
Over 80 prosent av alle nye biler som selges i Oslo er nå elektriske eller hybrid-elektriske. "Oslo-modellen" for elektrifisering av bilparken har vakt internasjonal interesse. Kan ikke andre land og...
Les mer