Vil utrede alternativ plan for vindkraft i Midt-Norge

24 jun., 2015

Statkraft, TrønderEnergi, NTE, Agder Energi og Statnett er enige om å gjøre en ny vurdering av mulighetene for å bygge ut vindkraftprosjekter på til sammen 1000 MW i Midt-Norge.

Planen er at alle relevante vindkraftprosjekter som de fire kraftselskapene har i Midt-Norge vil vurderes samlet, inkludert alle aktuelle konsesjonsgitte prosjekter i Fosen Vind AS, SAE Vind DA og Sarepta Energi AS. Partnerne vil samarbeide om å utrede et nytt 1000 MW-prosjekt innen utløpet av september i år. Planen er at inntil 750 MW vindkraft bygges ut nord for Trondheimsfjorden og minst 250 MW vindkraft bygges ut sør for Trondheimsfjorden.

Statnett vil samtidig utrede hvilke justeringer dette vil kunne medføre for de planlagte nettprosjektene, slik at den nye løsningen overensstemmer med vilkårene som er gitt i Statnetts nettkonsesjon.

Det skal inngås en samarbeidsavtale mellom partene som skal regulere partenes forpliktelser i forhold til det nye prosjektet.

Planen baserer seg på at Statnetts søknad om ett års utsettelse av fristen for sin konsesjon, blir innvilget, siden partene må benytte dette tidsrommet for å få på plass et nytt prosjekt.

Dersom den nye prosjektsammensetningen blir lønnsom, kan investeringsbeslutninger tas i første kvartal neste år.

Den foreløpige planen er at Statkraft skal ha 50,1 prosent eierandel i det samlede prosjektet og ta ansvaret for å gjennomføre en eventuell utbygging, mens TrønderEnergi skal ha mellom 5 og 10 prosent eierandel. Et konsortium ledet av Credit Suisse Energy Infrastructure Partners fortsetter sin involvering i prosjektet og ønsker å overta de øvrige eierandelene. Finansiering og fordeling av eierandeler vil avklares i forkant av en eventuell investeringsbeslutning.

For mer informasjon, kontakt:

Agder Energi: Konsernsjef Tom Nysted, tlf 907 11 100 NTE: Konsernsjef Christian Stav, tlf 905 18 202 Statkraft: Konserndirektør Jon Brandsar, tlf 905 18 576 Statnett: Konsernsjef Auke Lont, tlf 416 19 626 Trønderenergi: Konsernsjef Ståle Gjersvold, tlf 916 13 457