Åtte nye trainees i Statkraft

08 sep., 2015

En gruppe nyutdannede ingeniører, økonomer og samfunnsvitere startet sin karriere i Statkraft denne uken.

- Jeg kjente ikke til Statkraft i det hele tatt, men ble kontaktet av Statkraft som student. Jeg gjorde litt research for å finne ut mer om selskapet. For meg var det riktig å jobbe for et selskap som respekterer miljøet, sier Sneha Tyagi fra India.

Hun har en bachelorgrad i elektroteknikk fra Nation Institute of Technology i Surat, India og en mastergrad i ledelse fra Indian Institute of Management i Indore, India.

- I min klasse på Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås anses Statkraft som drømmearbeidsgiveren. Jeg har studert fornybar energi, og Statkraft er et virkelig populært selskap blant studentene der, sier Lotte Løland, som skal jobbe i enheten Teknologianalyse (IVT) på Lilleaker.

- Jeg visste lite om Statkraft, men har lenge vært interessert i fornybar energi. Jeg kommer fra Edmonton i Canada og hadde fire ulike internships under studiene. Nå gleder jeg meg til å jobbe i Statkraft, sier Roberta Hunt.

- Vi er stolte av at traineeprogrammet tiltrekker så mange flinke kandidater og vi ser at nyutdannede jobbsøkere setter pris på Statkrafts verdier og vårt fokus på bærekraft, sier Eirik Haslestad, ansvarlig for employer branding.

Statkrafts traineeprogram er et toårig program med fire ulike jobbrotasjoner, hvorav minst en av dem i et annet land. Alle trainees får fast tilsettelse i en avdeling, der de fortsetter i ny stilling etter fullført program.

- Trainee’ene blir kjent med hele Statkrafts organisasjon, virksomhet og strategi. Hver trainee får en fast stilling i et av selskapets stabs- eller forretningsområder, og vi gir dem et skreddersydd rotasjonsprogram med en dedikert leder som følger opp hver enkelt, for å sikre læring og utvikling, sier Haslestad.