I den tredje industrielle revolusjonen

22 apr., 2014

Snart vil hundrevis av millioner mennesker produsere sin egen fornybare energi, skriver Bente E. Engesland.

Da jeg begynte som ung journalist i 1989 i Aftenposten skrev vi artiklene på skrivemaskin, med rettetast. Korrekturlakk og rødblyant måtte også til før manus gikk til typografene på setteriet, som klistret nyhetene til papir i broadsheet-format. Det var det samme året Berlinmuren falt – og noen fikk ideen til www. Skjellsettende historiske hendelser og rivende teknologiske utvikling få trodde var mulig.

Nå har jeg nettopp skaffet meg min gamle avis i elektronisk versjon og leser «morgenavisen» kvelden før den dumper ned i postkassen. Lukten av trykksverte er ikke som før. Papiravisen forsvinner. Men mange mediehus verden over forstod dette for sent og har tapt alt.

Tungvektere i energibransjen risikerer å lide samme skjebne om man ikke følger med i timen nå. Teknologien endrer de økonomiske maktforholdene og forretningsmodellene. Snart vil hundrevis av millioner mennesker produsere sin egen fornybare energi i sine hjem med solpaneler og smartgrid-løsninger. Bedrifter vil dele grønn energi seg imellom i et energi-internett, slik vi nå deler informasjon online. Professor Jeremy Rifkin som er en kjent EU-rågiver spår i «The World Financial Review» at ny infrastruktur og distribuert energi kommer til å skape ny økonomisk vekst, millioner av helt nye arbeidsplasser og at kapitalismen blir grønnere.

Vi er inne i den tredje industrielle revolusjonen.

For Statkraft er det som skjer svært interessant og uhyre viktig. Vår forretningsmessige natur er i seg selv grønn og fornybar. I tillegg til storskala vann- og vindkraft, knytter vi nå også sammen småskala produsenter av sol- og vindkraft – gjennom såkalte virtuelle kraftverk. Düsseldorf er gravitasjonssenteret for det nye.

Tyskland er også motoren i energiskiftet. Nettopp her ser du solpaneler på hustakene og snertne el-biler overalt. Ja, «Energiwende» er komplekst og kontroversielt – men kraftfullt i et større og lenger perspektiv.

Statkraft-sjefen er teknologioptimist. – Nå er alle våre investeringer i fornybar energi. Det vil lønne seg økonomisk og er bra for klimaet, sier Christian Rynning-Tønnesen. Revolusjoner krever en fremtidsrettet tenkemåte.

Bente E. Engesland
Kommunikasjonsdirektør