Vindturbiner på vei i Sverige

02 aug., 2012

I juli startet leveransen av 26 vindturbiner til Statkraft og SCAs vindpark Stamåsen i kommunene Sollefteå og Strömsund. Turbinene vil settes i drift fortløpende i løpet av høsten 2012 med en samlet installert effekt på 60 MW.

Den første fasen av Stamåsen vindpark inkluderer 26 vindturbiner med en effekt på 2,3 MW hver. Anlegget har en installert effekt på 60 MW, og det er ventet at det vil produsere rundt 200 GWh årlig. I alt vil Stamåsen vindpark ha 50 vindturbiner og en samlet effekt på 115 MW.

Leveransene krever nøye forberedelser, ikke minst fordi turbinbladene, som er 55 meter lange og veier 12 tonn, fraktes med lastebil fra Köpmanholmen til Stamåsen. Vindturbinene blir 115 meter høye og tårnene leveres i deler som settes sammen på stedet. Utover dette inkluderer leveransene turbiner og generatorer, m.m. Transportene vil fortsette ut oktober.

Vindparken bygges og vil driftes av Statkraft SCA Vind AB. Selskapet eies 60-40 av Statkraft og SCA.

Stamåsen vindpark er en av sju planlagte vindparker i Jämtland og Västernorrland i regi av Statkraft SCA Vind AB. Konsesjonssøknadene omfatter i alt 490 vindturbiner med en total kraftproduksjon på 2 600 GWh. Stamåsen vindpark vil ytterligere styrke Statkrafts posisjon som Europas største produsent av fornybar energi.

For mer skriftlig informasjon om prosjektene: http://www.vindkraftnorr.se