En kultur for entreprenørskap og evne til å gripe stadig nye muligheter gjør at han ikke kan se for seg et bedre selskap å jobbe i – enten arbeidsplassen er i Norge, Tyskland eller Brasil.

Arne forsyner Brasil med ren energi

Som 24-åring i 2009 fikk han jobb i Statkraft i Tyskland, først som analytiker, deretter som trader. Han kjøpte og solgte strøm over hele Europa, litt som på en børs.

Som 28-åring ble han leder for første gang og fikk ansvaret for all handel av strøm fra vind- og vannkraftverk i Storbritannia. Den gang var han også basert i Tyskland, med hyppige turer til London.

Som 35-åring ble Arne Jørund Haugland markedsdirektør for Statkraft i Brasil. Etter nær to år i Rio de Janeiro vendte han hjem til Norge på senhøsten i 2021 for å lede et team som har ansvaret for de første tidlige fasene i utvikling av nye forretningsmuligheter.

Arne Hjørung Haugland
Arne Jørund Haugland leder i dag en Statkraft-enhet som arbeider med tidlige faser av ny forretningsutvikling, kalt New Business Early Phase. (Foto: Kitchen)

– De første seks månedene som leder for et nyopprettet team i Tyskland, der alle var fra forskjellige land, var en enorm læringskurve. Jeg tror jeg ble herdet for livet, ler Arne Jørund Haugland.

Da han etter seks år gjerne ville prøve noe nytt, spurte Statkraft: Hva har du lyst til? Han foreslo å etablere en enhet for digitalisering og algoritmetrading, slik at roboter og kunstig intelligens kunne bistå med å handle strøm i Europa. Det hadde ingen prøvd før, og Haugland fikk grønt lys.

Etter to år ville han videre. Finne nye muligheter. Flere utfordringer. Lære mer. Aller helst ville han til Brasil. Og slik ble det.

Vi møter Arne i Brasil, der han bor i en leilighet på Ipanema Beach i Rio de Janeiro og kan nyte en fantastisk utsikt mot det solglitrende havet. Hver morgen før jobb tar han på seg badeshorts og flip-flops, går ut av leiligheten og rett ut på stranden, løper en knapp halvtime barbeint langs vannkanten med en flip-flop i hver hånd (de blir stjålet om han slenger dem fra seg) og avslutter med et bad.

Brobygger

I Brasil er Arnes jobb er todelt. Det ene teamet hans jobber med å etablere kunderelasjoner, gjerne med større industriaktører med stort behov for strømforsyning. Hensikten er at kundene er på plass når Statkraft etablerer fornybare energiprosjekter i Brasil.

Det andre teamet jobber med trading av strøm, med mål om å kjøpe og selge energi og tjene penger på det.

– Mye av det vi har lært om trading i Europa, kan anvendes i Brasil. Det brasilianske markedet går gjennom en transformasjon og vil etter hvert ligne mer på det europeiske markedet, sier Haugland.

Entreprenørskapskultur

Helt siden Arne Jørund Haugland var ung har han søkt seg ut. Han reiste fra hjembygda Mandal på Sørlandet til Tyskland for første gang som 17-åring og utvekslingsstudent, senere som student ved Norges Handelshøyskole (NHH). Det har blitt mange reiser rundt om i verden også.

I 2009 ble han kapret av Statkraft.

– Statkraft byr på stadig nye muligheter. Jeg har hatt mange forskjellige stillinger. Statkraft har en entreprenørskapskultur og gir folk sjanser til å prøve nye ting, sier Haugland.

Selv drives han av endring og videreutvikling. På personlighetstester scorer han høyt på innovasjon og nytenkning.

– Jeg ser for meg at folk med min personlighetstype ikke nødvendigvis tiltrekkes av store konsern. Jeg blir lett rastløs og vil videre. Derfor er det helt fantastisk at Statkraft er så innovative og lydhøre for nye ideer. Ikke bare overfor meg, mange kolleger i Statkraft opplever det samme, sier han.

Han liker at Statkraft er et statseid selskap.

– Vi har et kommersielt fokus, men pengene vi tjener går enten inn i statsbudsjettet og tilbake til Norge, eller til nye investeringer i fornybar kraftproduksjon. Det føles meningsfullt og gir meg ekstra motivasjon i jobben jeg gjør.

"Å finne ut av hvordan jeg best når frem til andre, er utrolig spennende."

Endring må ligge i DNA-et

Arne Jørund Haugland er vant med kulturforskjeller. Å se folk kommunisere, vite hva begge parter mener og å se at de misforstår hverandre. Han vet at måten å snakke sammen på er annerledes i Tyskland, Storbritannia eller Brasil. Og det innretter han seg etter.

– Å finne ut av hvordan jeg best når frem til andre, er utrolig spennende, sier han.

Målet hans som leder er å gjøre teamet sitt så sterkt at han selv ikke trengs. Slik at han kan fokusere på videreutvikling og strategier.

– Da må jeg skape en kultur der det er rom for å feile, og der det er en balanse mellom kontroll og risiko. Jeg vil gjerne utfordre de ansatte til å være proaktive, våge å ta ansvar og eierskap.

– Det er lett i et land som Norge, der vi er vant til tillit under ansvar, men i mange andre land er de vant til å gjøre det lederen forteller dem, og frykten for å feile er stor, fordi det ofte får konsekvenser. Derfor er jeg opptatt av å være ydmyk, og å selv si fra når jeg ikke forstår eller gjør feil. Det er også viktig for meg å sette meg inn i de forskjellige fagfeltene. Jeg trader selv for eksempel, slik at jeg kan stille de riktige spørsmålene og prøve å løfte de ansatte når det er behov, sier han engasjert.

– Jeg ønsker en kultur der endring er en del av DNA-et. Det er viktig, fordi alt rundt oss endrer seg hele tiden, sier Haugland.

Under covid-pandemien måtte teamet hans virkelig snu seg rundt og finne løsninger i en vrien situasjon.

– Og det har fungert bra. Vi har til og med hatt bedre resultater, blitt mer effektive.

Arne Jørund Haugland
Sted: Trondheim
Foto: Ole Martin Wold

I mars 2019 var Arne Jørund Haugland, den gang direktør for Digitalization, Quantitative & Algorithmic Trading i Statkraft, en av talerne på Technoport-konferansen i Trondheim, der mer enn 1000 innovatører møtes for utforske en spennende verden av teknologiske nyvinninger.

Arne Jørund Hauglands fem tips til endringsledelse

1. Skap en gjensidig tillit mellom deg og teamet ditt

2. Bygg en endringskultur

3. Fokuser alltid fremover

4. Gi teamet ditt muligheten til å jobbe med nye ting

5. Sørg for at teamet har rom for å prøve og feile

"Jeg ville aldri klart meg i denne jobben uten meditasjon og trening. Meditasjon har hjulpet meg med å forstå meg selv bedre."

Stressmestring

– Jobben som markedsansvarlig i et nytt marked er krevende. Det innebærer å bli utfordret daglig innenfor forskjellige fagfelt, ledelse og kultur.

– Jeg ville aldri klart meg i denne jobben uten meditasjon og trening. Meditasjon har hjulpet meg med å forstå meg selv bedre, det gir meg muligheten til å starte hver dag med blanke ark, klar for oppgavene som venter meg. Det gjør meg roligere og mer fokusert, og jeg håndterer stress bedre. I min jobb er det alfa og omega, sier Haugland, som har bygget seg opp en god dose stressmestringserfaring.

– Jeg identifiserer meg ikke lenger med resultater, for det kan jeg ikke styre. Min egen innsats er det eneste jeg kan gjøre noe med.

Han er også opptatt av å koble av på andre måter, som å lese romaner, filosofi, psykologi og lære seg portugisisk. Eller surfe, klatre og spille volleyball på stranden i Rio.

– Jeg elsker også å reise. Jeg vil oppleve landet Brasil og dets regioner, bli kjent med de lokale. Brasilianere er så positive. Nylig hadde jeg bursdag. Da samlet de ansatte på kontoret i Brasil seg foran skjermen og sang bursdagssang til brasilianske trommer, sier han smilende.

– Da ble jeg rørt!

På jobb for framtiden