Land

Sommerprosjekt
Omsett kunnskapen din til praksis med sommerprosjekt hos Europas største leverandør av fornybar energi.
Vi tilbyr et årlig sommerprosjekt – en givende og spennende utfordring hvor du vil få muligheten til å jobbe med aktuelle og viktige temaer innen fornybar energi, dekarborisering og elektrifisering. Prosjektet byr på en bratt læringskurve og en mulighet til å opparbeide ferdigheter som gjør deg bedre rustet til arbeidslivet.
Hvordan foregår det?
Hvert år rekrutterer vi seks til åtte kandidater med ulik akademisk og kulturell bakgrunn fra både norske og internasjonale utdanningsinstitusjoner. Med tett oppfølging fra våre mentorer, jobber teamet sammen i åtte uker. Mot slutten av perioden får gruppen presentere prosjektets resultat til konsernledelsen og resten av organisasjonen.
Hvordan søke?
Informasjon om søknadsprosessen vil bli tilgjengeliggjort her.
Sommerprosjektet 2020
I sommerprosjektet 2020 ble studentene bedt om å utvikle forretningsideer for Statkrafts ladevirksomhet. Hovedutfordring var å "utforske nye tilstøtende forretningsmuligheter innenfor elbilmarkedet.»
Resultatene fra prosjektet bidro til å skape verdi, også i koblingen av energi- og mobilitetssektoren.
Blant 313 søkere ble seks talentfulle og motivert studenter valgt ut for å jobbe med denne problemstillingen. Studentene jobbet fra Statkrafts hovedkontor i Oslo og fikk veiledning fra Statkraft-mentorer på tvers av organisasjonen. Studentene jobbet i et tverrfaglig team med studiebakgrunn fra ingeniørstudier innen maskin og fornybar energi, industriell økonomi og teknologiledelse, økonomi og innovasjon.
Tidligere prosjekter
2019: Powering a green India
2018: Future Ways of Working & Setting the Climate Agenda
2017: Digitalization in Energy Markets
2016: Sustainable cities
2015: Market-based Support schemes for renewables
2014: Future development of energy systems: a case of battery storage
2013: Future Development of Solar Power within Europe’s Energy System
2012: Integration of Wind Power in Europe’s Future Power System
2011: Statkraft’s expansion to emerging markets: How to utilise internal expertise across markets to deliver high quality political, technical and commercial analyses of these markets?
2010: Omfattende analyse av de største kraftselskapene i Europa, Asia og Sør-Amerika