Land

United States flag icon

Statkraft lanserer batterilagringssystem

25 feb., 2016

Statkraft har satt i drift sitt første multimegawattbatteri i TenneTs tyske nettområde. Batteriet vil bidra til å stabilisere regionens kraftnett.

- Den økende andelen av fornybar kraftproduksjon krever fleksible løsninger. Litium ion-batterier er, takket være de tekniske egenskapene deres, perfekte for rask balansering av varierende produksjon fra vind- og solkraft. I tillegg er batteriprisene regressive, noe som gjør de interessante med tanke på krevende reservebalanseoppgaver, sier Dr. Pieter Schipper, Senior Vice President Continental Assets and Market Access i Statkraft.

Litium-ion-lagringen kom i drift ved Statkrafts elvekraftverk Dörverden kun ti måneder etter at EPC-kontrakten ble signert. Anlegget ble bygget ut i nært samarbeid med selskapet ads-tec GmbH, og er det første multimegawattbatteriet i TenneT TSO GmbHs nettområde. Batteriet kan levere tre megawatt med primær balansekraft. Statkraft har investert fire millioner euro i prosjektet.

- Vi er særlig fornøyde med samarbeidet og den tillitsfulle koordineringen med TenneT, som er nettselskapet, og selskapets gjennomføring i samarbeid med leverandøren vår, ads-tec, sier Schipper.

- Takket være det gode samarbeidet fikk vi prekvalifiseringen for leveranse av primær balansekraft i tide.

- Vi deltar aktivt i utviklingen av nye teknologier for å finne og legge til rette for nye løsninger for endringene i kraftmarkedet. Vi er derfor veldig glade for å ha det første multimegawattanlegget av sitt slag i området vårt, der Statkraft har laget batterilagringen. Prekvalifiseringen for balansekraftmarkedet er et steg videre på veien mot en sterkere integrering av fornybar kraft i systemet, sier Urban Keussen, administrerende direktør i TenneT TSO GmbH.

Litium-ion-batterilagringssystemet består av tre mobile enheter, med innebygget sikkerhet (redundantly constructed) med mer enn én megawatt installert effekt. De kombinerte enhetene garanterer høy tilgjengelighet for anlegget og bidrar dermed til stabilisering av kraftnettet. Dette er en oppgave som blir stadig viktigere etter hvert som andelen fornybar kraft øker.

De tre containerne som står i Dörverden inneholder rundt 14 000 såkalte “Litium-Ion-poseceller ”, som hver har en effekt på ca. 75 Ah eller 0,28 kWh. Ordet “pose” beskriver hvordan disse cellene, som er på størrelse med et A4-ark og bare to cm brede, er laget.

Til sammenligning har en iPhone 6 et batteri på ca. 1,8 Ah, slik at hver av disse cellene i batteriet har effekten til rundt 150 iPhone 6-batterier. Totalt (gjort om til iPhone-batterier), har Dörverden nå den installerte effekten til litt over to millioner iPhone 6-batterier.