Land

United States flag icon

Ett år med havvindkraft fra Sheringham Shoal

27 sep., 2013

Fredag 27. september er det ett år siden havvindparken Sheringham Shoal Offshore Wind Farm ble åpnet av kronprins Haakon. Til nå har den norskeide vindparken produsert 1,2 TWh fornybar energi.

For ett år siden var det majestetiske slottet Holkham Hall besøkt av kronprins Haakon, to norske statsråder, en britisk minister og om lag hundre andre gjester da den offisielle åpningen av Sheringham Shoal Offshore Wind Farm på 317 MW fant sted.

Siden åpningen har organisasjonen som har ansvar for drift og vedlikehold av parken konsentrert seg om å sørge for høy tilgjengelighet på anlegget for å kunne få mest mulig kraft av vinden. Rekorden for kraftproduksjon i løpet av ett døgn ble satt 17. september, da de 88 turbinene produserte 7,3 millioner kilowattimer.

- Det er tilfredsstillende å se så gode resultater av den grundige innsatsen vi legger ned i å drive vindparken. Dette er fortsatt en ung bransje, og vi jobber kontinuerlig med å bli mest mulig effektive, ved øke produksjonen samtidig som vi reduserer kostnadene. Til nå har vindparken produsert 1,2 TWh fornybar energi, og vi har hatt en tilgjengelighet på 93 prosent det siste året. Det er tydelig at det har noe for seg å høste energi av havvindene utenfor den engelske kysten, sier kraftverksjef Jason Halsey ved Sheringham Shoal.

Siden åpningen har Scira Offshore Energy Ltd, som drifter Sheringham Shoal, flyttet inn i en flunkende ny driftsbygning med gateadressen "Wind Farm Place". Dette er arbeidsplassen til rundt 60 personer, og herfra planlegges og styres alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver i havvindparken.

Sheringham Shoal eies av Statkraft og Statoil i felleskap gjennom joint-venture selskapet Scira Offshore Energy Limited. Statkraft overtar som operatør av kraftverket i januar 2014.

Les mer (på engelsk): www.scira.co.uk