Birger (18) er sjef i Statkraft

16 okt., 2013

Onsdag er Birger Rahal Lamnaouar Belboe konsernsjef i Statkraft. Sammen med Christian Rynning-Tønnesen deltar han på Leder for en dag i regi av Ungt Entreprenørskap.

- Jeg gleder meg mest til å se hva en leder gjør i arbeidshverdagen og hvilke beslutninger han må ta. Jeg håper jo at jeg kan komme i en lignende posisjon en gang selv, og det er fint å kunne se hva man går til, sier Birger Rahal Lamnaouar Belboe.

Birger fra Trondheim har drevet ungdomsbedrift på skolen, og blant de over 11 000 elevene som driver ungdomsbedrift hvert år, har han vist seg å være blant de aller dyktigste. Derfor er han en av 30 utvalgte elever i Norge til arrangementet Leder for en dag. Birger får en skoledag helt utenom det vanlige når han er konsernsjef Christian Rynning-Tønnesens «skygge» gjennom arbeidsdagen.

Skal åpne fjernvarmeanlegg

– Birger skal få være med på alt en konsernsjef er med på. I dag skal vi møte ledelsen i en internasjonal bank, og vi skal åpne et nytt fjernvarmeanlegg på Ås. Birger skal også holde en del av åpningstalen på Ås. Jeg tror dagen kommer til å bli inspirerende og lærerik både for han og meg, sier Rynning-Tønnesen.

Leder for en dag arrangeres for 11. året på rad. Administrerende direktør Anne Kathrine Slungård i Ungt Entreprenørskap Norge sier samhandling mellom arbeidsliv og næringsliv er helt essensielt i organisasjonens arbeid.

– Det er vår oppgave å bygge bro mellom skole og næringsliv, og mellom teori og praksis. Vi er stolte og glade for alle topplederne som stiller opp for å gi et ekstra kick til de som har gjort det spesielt bra i Ungdomsbedrift, sier Slungård.