Byggestart i Tyrkia

22 des., 2010

Alt er klart for byggingen av Kargi kraftverk, Statkrafts andre vannkraftverk i Tyrkia. Anlegget vil levere 470 GWh ren og fornybar vannkraft når anlegget etter planen står ferdig før utgangen av 2013.

Den siste av de to hovedkontraktene for byggingen av Kargi kraftverk ble undertegnet 17. desember, og dermed er det klart for byggestart i Corum-provinsen, nord i Tyrkia.

Kontrakten for levering av det elektro-mekaniske utstyret, som utgjør innmaten i kraftstasjonen, er tildelt østerrikske Voith Hydro i samarbeid med tyrkiske Voith Hydro Ltd. Sti. og Siemens Sanayi ve Ticaret A.Ş. Selve byggearbeidene er det den tyrkiske entreprenøren Gülermak som skal stå for. Totalt har prosjektet en investeringsramme på 2 milliarder kroner.

Voith Hydro, med kontor i Ankara og hovedkontor i St. Poelten i Østerrike, skal sammen med samarbeidspartnerne levere to vertikale Francis-turbiner, med en kapasitet på 51,8 MW hver. I tillegg omfatter kontrakten generatorer, trafoer og kontrollsystemene for kraftverket.

Fire store europeiske leverandører var pre-kvalifisert for denne kontrakten, som til slutt gikk til Voith Hydro.

Den andre , og største kontrakten i Kargi-prosjektet inkluderer alle byggetekniske arbeider, og er tildelt det tyrkiske entreprenørselskapet Gülermak med hovedkontor i Ankara. I konkurranse med 48 andre pre-kvalifiserte leverandører trakk selskapet det lengste strået. Kun et av tilbudene kom fra et ikke-tyrkisk selskap.

Kontrakten gir Gülermak hovedansvaret for den 11,5 kilometer lange tunnelen fra dammen og ned til kraftverket, samt byggingen av dammen, omløpsarrangementet, inntaket og kraftstasjonsbygget.

Tunnelen som skal lede vannet gjennom fjellet fra dammen til kraftstasjonen vil bli boret ved hjelp av en gedigen tunnelboremaskin. Maskineriet har en lengde på mellom 100 og 150 meter, og borer tunnelen med en diameter på nesten 10 meter i en jafs.

Opptil 400 bygningsarbeidere vil være engasjert i forbindelse med byggingen av kraftverket, som skal stå ferdig innen utgangen av 2013.

Byggingen av det 102 MW store kraftverket starter etter nyttår, og vil sikre et energihungrig Tyrkia 470 GWh ren vannkraft per år når det står ferdig. Årsproduksjonen er stor nok til å dekke kraftforbruket i 150 000 tyrkiske husholdninger.

Kargi kraftverk bygges nær byen Osmancik i Corum-provinsen nord i Tyrkia. Kraftverket vil utnytte et fall på 75 meter i Tyrkias lengste elv, Kizilirmak, og blir Statkrafts andre vannkraftverk i Tyrkia etter at Cakit kraftverk ble åpnet høsten 2010.

Målet for Statkrafts satsing i Tyrkia er å utvikle lønnsomme kraftanlegg som gir varige økonomiske, sosiale og miljømessige bidrag der de bygges. Vannkraftpotensialet i Tyrkia er stort, og satsingen her er en viktig del av vår strategi om å være en global utvikler av vannkraft.For mer informasjon om Kargi kraftverk, last ned vårt faktaark nederst på denne siden.

Linker:

Voith Hydro