Vind i seilene

19 mai, 2016

Som sponsor av kite-eventet Red Bull Ragnarok fikk Statkraft vist frem en fransk nyvinning innen vindmåling. Ved bruk av Lidar-teknologi kan Statkraft nå avdekke produksjonsavvik i sine vindparker.

Tekst; Heidi Bruvik Sæther, Foto; Håkon Mæland

Det blåste friskt da Red Bull Ragnarok, et av verdens råeste kiterace på snø, gikk av stabelen for sjette gang. På startstreken sto 350 utøvere fra hele verden klare til det 100 kilometer lange løpet på Hardangervidda. Som stolt sponsor fikk Statkraft vist frem vindmålingsteknologien Lidar, som benyttes til å måle vindstyrke og vindretningen i vindparker.

– Koblingen mellom kiting og vind-teknologi er spennende. For oss er Lidarteknologien forretningsmessig  viktig for å avdekke produksjonsavvik i vindparker, men teknologien kan også brukes til å bestemme hvor løypa til Ragnarok-konkurransen bør gå, forteller Eivind Sørlie, sponsoransvarlig i Statkraft. Under Ragnarok ble Lidarmodellen WindCube satt opp for å demonstrere teknologien. Nysgjerrige deltakere fikk se hvordan instrumentet målte vindstyrken i ulike høyder og fikk regelmessige oppdateringer av vindforholdene under racet.

Nyvinning

Lidarmodellen Statkraft selv benytter, Wind Iris, er utviklet av det franske selskapet Leosphere og er et laserinstrument som installeres på toppen av turbin-nacellen. Ved å sende ut lysstråler og måle frekvensendringen på lys reflektert fra partikler i atmosfæren beregner instrumentet vindstyrke og vindretning over et større område.

– Lysstrålene treffer milliarder av aerosoler som reiser i vindens hastighet, det vil si støvpartikler, forurensning, vanndråper og lignende. Strålene blir reflektert tilbake til instrumentet med en endret bølgelengde og dataene fra disse strålene omgjøres  til beregninger på hva turbinen skal produsere, og om den står riktig opp mot vinden, forteller Yngve Ydersbond, Operations Analyst, Wind Power & Technologies i Statkraft.

– Tidligere har vi kun hatt mulighet til å måle effektkurver. Målinger av hvordan vinden treffer turbinene, slik at vi kan gjøre justeringer, har tidligere ikke blitt gjort. Så dette er et stort fremskritt, sier Ydersbond.

Forretningsfortrinn

Lidaren kan både benyttes til å finne ut hvor en vindturbin vil være mest effektiv, og til å optimalisere produksjonen til allerede eksisterende vindturbiner.

– Ved å benytte oss av Lidar-teknologien kan vi avdekke avvik som kan ha store utslag på produksjonen. Ved små justeringer kan energiproduksjonen økes betraktelig. I tillegg er den enkel å installere og vi slipper å sette opp målemaster, som koster rundt 1,5 millioner per stykk, for å måle vinden, sier Ydersbond.

–Lidar-teknologien er allerede tatt i bruk på Statkrafts offshore vindpark for å optimalisere produksjonen (se video). Neste prosjekt er planlagt på Baillie onshore vindpark i Skottland, for å måle effektkurver.

Team Statkraft

Fra Statkraft stilte for øvrig Geir Asker til kite-racet på Hardangervidda, som samlet profesjonelle kitere fra hele verden.