Land
"Endringskraft"
Statkraft er et selskap for fremtiden med sitt sterke engasjement innenfor fornybar energi, skriver Bente E. Engesland, kommunikasjonsdirektør i Statkraft, i dette innlegget.
«The times they are a-changin'» sang Bob Dylan i 1964 om turbulensene i verdenspolitikken på 1960-tallet. Teksten er enda mer relevant i dag. Omveltningene i energimarkedene er en av de kraftigste endringsfaktorene i vår tid, med omfattende innvirkning på næringsliv og politikk verden over.
Tesla-gründer Elon Musk lanserte nylig «The Powerwall» i en storslagen kampanje. Han hevder at Tesla har funnet opp brikken som mangler i husholdningenes energipuslespill: Et batteri til hjemmebruk, stort nok til å gi huset energi når solen ikke skinner. Lite nok til å henge på veggen. Billig nok til å treffe et massemarked.
I 2013 ble det for første gang bygget ut mer fornybar energi enn fossil på global basis. I 2025 er prognosen at veksten i fornybar energi blir fire ganger så høy som for fossil. Nye aktører som Google og Apple er allerede store innenfor fornybar energi. Flere bilprodusenter har våknet opp til det grønne skiftet og gjennomfører omfattende omstillingsprogrammer. Som forbrukere får vi et stadig bedre tilbud av el- og hybridbiler.
Statkrafts strateger og analytikere har et svært skjerpet blikk for tiden, med fokus på våre fortrinn og utfordringer. Kompetanse, konkurransekraft og kapital er nøkkelordene vi tar med videre. Statkraft har en solid posisjon og store muligheter fremover, hvis vi klarer å kombinere langsiktig og systematisk satsing med evne til fleksibilitet og nytenking – innenfor vannkraft, vindkraft og solenergi. Så langt har vi lykkes med å konkurrere og manøvrere i et stadig mer krevende marked.
I år kan Statkraft feire sine 120 år innenfor fornybar energi. Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen er overbevist om at selskapet vil fortsette å lykkes, også i et mye mer krevende marked med fallende strømpriser og økende konkurranse.
Vi har ikke bare en sterk og stolt historie, vi er også et selskap for fremtiden.
Bente E. Engesland
Kommunikasjonsdirektør, Statkraft