Sted: Sauda
Foto: Publicis/Kitchen

Statkraft-hydrolog, fembarnsmor, varaordfører og småbruker Sigrid Bojesen Fatnes gleder seg over enhver vanndråpe som detter ned fra himmelen.

Tenk hvor heldige vi er som har vann!

– Hvis det er én ting jeg har lært, så er det at man ikke skal klage over regnvær. Du skal glede deg over hver eneste millimeter med regn! Vann har en enorm betydning for våre liv, sier Sigrid Bojesen Fatnes, hydrolog i Statkraft.

Sigrid – som også er fembarnsmor, driver småbruk og er varaordfører – bor og jobber i hjembygda Sauda på Vestlandet, der det øser ned omtrent 200 dager i året.

– Tenk hvor vanvittig heldige vi er med denne tilgangen på vann. Det gir oss vannkraft, drikkevann og frodig natur, og vi har ikke gjort noen ting for det!

Dataskjerm
Sigrid Bojesen Fatnes har tittelen "Manager Planning South" i Statkrafts forretningsområde Produksjon, der hun arbeider med å planlegge selskapets vannkraftproduksjon i Sør-Norge. (Foto: Publicis/Kitchen)

– Det er stort å tenke på at jeg er med på å sende fornybar energi ut på strømnettet til mange hjem, både her i Norge og nedover i Europa, sier Sigrid.

Jobben hennes er å følge vannet fra det faller ned som regn til det går gjennom turbinene i kraftverkene.

– Når vi vet hvor mye vann vi har i vente, kan vi disponere vannet på en best mulig måte for Statkraft og samfunnet, og vi kan forebygge flom. Det fantastiske med vannkraft er at det er så fleksibelt. Vi kan produsere strøm ved behov, sier hun stolt.

"Jeg føler at det følger et stort ansvar med jobben min. Ikke bare med tanke på fremtidige generasjoner i form av bærekraftig strømforsyning, men også for folks umiddelbare sikkerhet i forhold til å forutse og forebygge flom."

En ny verden

Det er et drøyt tiår siden Sigrid og ektemannen Eirik Daniel flyttet tilbake til Sauda, der de begge er oppvokst. Tilbake til bygda med noen få tusen innbyggere og storslått natur; snødekte fjell, ville fosser og grønne, frodige lier. Til bygda som har en "byfølelse fordi sentrum er så kompakt med korte avstander".

Nå driver de småbruk som har gått i arv, med 30 sauer og åtte ammekyr. Barnas besteforeldre på begge kanter bor et steinkast unna. Sigrid kan sykle til jobb på ti minutter. Livet er godt.

Før de flyttet hjem, bodde de åtte år i Bergen, der Sigrid studerte meteorologi og deretter jobbet som statsmeteorolog ved Vervarslinga på Vestlandet. Da jobbmuligheter som hydrolog hos Statkraft i Sauda dukket opp, falt brikkene på plass og familien flyttet til hjembyga. Ved Statkrafts regionkontor for Sør-Norge, som ligger i Sauda, er det rundt 40 ansatte.

– Det åpnet seg en ny verden for meg, med et stort realfaglig miljø. Det er jo fantastisk at det finnes en så spennende arbeidsplass i Sauda. Det kan være en utfordring å få arbeid til to høyt utdannede hjemflyttere, men jammen har mannen min og jeg vært heldige.

Flere roller

Sigrid er en engasjert dame, en med mange lister, gule lapper, høye ambisjoner, lange dager.

Rundt middagsbordet hjemme er barna – Sivert på ett år, Tarjei på fem, Eirin på sju, Liva på ti og Ingrid på 13 – vant til samtaler om alt fra vannkraft og klima til nærmiljø, fritidstilbud og viktigheten av arbeidsplasser for å sikre bygdas fremtid. Eller prat om korøvelser og piano, håndball og fotballtrening. Eller om kalver, lamming, kumøkk og dyrestell.

– Det går rett og slett i ett, de forskjellige rollene går over i hverandre og det er sjelden jeg sitter i sofaen, ler Sigrid, som er varaordfører i Sauda kommune.

Sigrid Bojesen Fatnes
Sigird Bojesen Fatnes ble i 2019 valgt som varaordfører i Sauda kommune og representerer Senterpartiet. (Foto: Publicis/Kitchen)

– Politikk omhandler mye av det som rører seg rundt oss, og det er mye mer givende og inspirerende enn du kanskje skulle tro. Det er her jeg kan være med å stake ut veien videre for Sauda.

– Men å være folkevalgt er ikke alltid enkelt. Engasjement i arbeidsmiljøet, samfunnet og politikken har ført meg inn i situasjoner jeg ikke alltid har vært komfortabel med. Men jeg har tro på egne meninger og har mot til å fronte dem, selv om det kan blåse hardt. Jeg innser at ingenting egentlig er så farlig. Vi er jo alle mennesker.

"I jobben min er jeg tett på naturens kretsløp. Vi vet og merker at klimaet endrer seg utover det normale. Været blir villere og mer intenst, enten det er tørre eller våte perioder. Å være en del av Statkraft, som er viktig for fremtidens grønne energi, gjør meg stolt!"

En liten dytt i positiv retning...

Sigrid kjenner på et stort klimaengasjement og stolthet i jobben hun gjør som hydrolog i Statkraft.

– Hvordan rekker du over alt?

– Det gjør jeg ikke, sier hun og smiler.

– Det er utfordrende de dagene jeg er sliten. Det er ofte travle dager der jeg ikke får fullført alt jeg hadde tenkt, og det er ikke alltid det frister å jobbe på kveldstid. Men så er det verdt det, for jeg lærer mye ved å bli utfordret, ikke minst om meg selv som menneske.

– Når nyter du livet aller mest?

– Når jeg får ting gjort og ser at ungene har det bra!

– Hva driver deg?

- Å kunne utgjøre en forskjell. Hvis mitt bidrag kan være en liten dytt i positiv retning, føler jeg at jeg har oppnådd noe.

– Ingen kan utrette alt alene, men alle kan gjøre noe.

På jobb for framtiden

Foto: Statktraft

Om Statkraft og vannkraft

Visste du at Statkraft har 347 vannkraftverk i Norge og utenlands? I Norge kommer 90 prosent av all kraftproduksjon fra vannkraft. På verdensbasis utgjør vannkraften rundt en sjettedel av den totale kraftproduksjonen.

Lær mer om Statkraft og vannkraft