Land

Global flag icon
Global
Albania flag icon
Albania
Brazil flag icon
Brazil
Chile flag icon
Chile
France flag icon
France
Germany flag icon
Germany
India flag icon
India
Ireland flag icon
Ireland
Italy flag icon
Italy
Netherlands flag icon
Netherlands
Norway flag icon
Norway
Peru flag icon
Peru
Spain flag icon
Spain
Sweden flag icon
Sweden
Turkey flag icon
Turkey
United Kingdom flag icon
United Kingdom
United States flag icon
United States

Klimaendringer dyrere enn å omstille til lavutslipp

13 Aug, 2019

Det blir billigere å bygge fornybar kraft, som sol- og vindkraft. I Statkrafts nye Lavutslippsscenario går prisen på fornybarteknologiene kraftig ned de neste tiårene. Kostnaden for å omstille til en lavutslippsverden er dermed langt lavere enn kostnadene verden må bære dersom den globale oppvarmingen ikke bremses.

Statkrafts analyseavdeling utvikler hvert år et eget Lavutslippsscenario, for å analysere utviklingen i energimarkedene. Analysene brukes som bakgrunn når Statkraft vurderer nye investeringer. For fjerde år på rad deler nå Statkraft disse fremtidsanalysene.

Mens energibransjen globalt vil kunne redusere egne utslipp i tråd med 2-gradersmålet, tar årets rapport også for seg hvilke tiltak som kreves for å nå 1,5-gradersmålet, som er et mye mer offensivt klimamål.

Et overraskende funn i rapporten er hvor liten prisforskjell det er i å styre mot 1,5 graders oppvarming i stedet for 2 graders oppvarming. Dersom vi sikter mot 1,5 graders oppvarming, vil kostnaden bli godt under 1 prosent av global BNP. Det er en stor sum, men lav sammenlignet med 2 til 3 graders oppvarming ved århundreskiftet, som flere eksperter anslår vil koste 5 til 10 prosent av global BNP.

Den største endringen i årets rapport er at kostnadsestimatene for solenergi på nytt blir justert ned. I Lavutslippsscenariet øker solkraft i verden med 30-gangeren frem mot 2050, og hele kraftsektoren blir 80 prosent fornybar i samme periode. Det betyr samtidig at det er gass som blir største utslippskilde av klimagasser.

En fornybar kraftsektor gjør elektrisitet stadig mer attraktivt som energikilde i transport, bygg og industri. Det nesten halverer klimagassutslipp fra energisektoren i 2050, noe som er i tråd med en 2-gradersbane. Rapporten slår fast at lastebiler som går på strøm og hydrogen blir konkurransedyktige med diesel allerede i 2025, og nesten alle nye personbiler og godt over halvparten av nye tyngre kjøretøy går på strøm eller hydrogen i 2050.

– Skal energimarkedene lykkes med å holde seg innenfor 1,5 grader, må alle tiltak økes i omfang, og de må iverksettes enda tidligere enn det som er planlagt. Våre analyser viser at 1,5-gradersmålet er oppnåelig, men det haster, og det vil kreve betydelig innsats fra politikere og næringsliv, sier Henrik Nissen Sætness, strategi- og analysesjef i Statkraft.

Lenke til rapporten: