Statkraft inngår industrikraftavtale med Eramet Norway til 2030

14.12.2017 15.29 | pressemelding

Eramet Sauda

Statkraft og Eramet Norway har inngått en ny langsiktig industrikraftavtale for perioden 2021 til 2030. Leveransen er på omlag 8 TWh totalt og befester selskapets rolle som en stor og viktig partner for norsk kraftforedlende industri.

Norsk vannkraft representerer langsiktighet, soliditet og en type leveranse som samsvarer godt med industriens behov for stabil kraft gjennom hele året.

– Vi har en lang og god historie med Eramet Norway og samarbeider på flere områder. Målet vårt er at totalpakken vi tilbyr vil gjøre Statkraft til en attraktiv og foretrukket partner for kraftforedlende industri i Norge også fremover. Avtalen med Eramet Norway er et viktig skritt på veien mot dette målet, sier konserndirektør i Statkraft Hallvard Granheim.

Avtalen viser at Statkraft er en konkurransedyktig leverandør til norsk industri som konkurrerer i et globalt marked.

– Eramet har hatt et langvarig kundeforhold til Statkraft som produsent av ren fornybar energi. Denne avtalen sikrer Eramet Norway forutsigbare og langsiktige kraftleveranser, på konkurransedyktige vilkår, til våre smelteverk i Norge også i det videre. Dette bidrar til å styrke smelteverkenes konkurranseevne, noe som er avgjørende i den globale konkurransen som Eramet deltar i hver eneste dag, sier Bjørn Kolbjørnsen, administrerende direktør i Eramet Norway.

Om Statkraft
Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel med tilstedeværelse i 16 land.

Om Eramet
Eramet Norway er en del av det franske industrikonsernet Eramet og har tre anlegg i Norge, henholdsvis i Porsgrunn, Kvinesdal og Sauda. Eramet er en verdensledende produsent av legert metall, spesielt mangan og nikkel samt høykvalitets spesiallegeringer. Gruppen sysselsetter rundt 13 000 ansatte i 19 land.

For mer informasjon:
Lars Magnus Günther, Pressetalsmann, Statkraft AS Tel: +47 91 24 16 36

Bernt-Jarle Dolmen, Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Eramet Norway Tel: +47 90 59 02 32