Statkraft blir majoritetseier i brasilianske Desenvix

13.02.2015 22:22 | pressemelding

Vann- og vindkraftverk i Brasil.

Statkraft har idag blitt enige med Jackson Empreendimentos S.A. om å kjøpe alle Jackson’s datterselskaps aksjer i kraftselskapet Desenvix Energias Renováveis S.A. i Brasil.

Statkraft, gjennom sitt brasilianske datterselskap, blir dermed majoritetseier i Desenvix, som eier, drifter og vedlikeholder vann- og vindkraftverk i Brasil.

Når avtalen trer i kraft vil Desenvix dermed bestå av eierandeler i ti vannkraftverk og én vindpark, eierandeler i to transmisjonslinjer, samt en prosjektportefølje av hovedsakelig små vannkraftprosjekter. Desenvix vil også fortsatt eie datterselskapet ENEX som drifter og vedlikeholder vannkraftverk.

- Statkraft har siden den opprinnelige investeringen i Desenvix i 2012 ønsket å øke sin eierandel i selskapet. Kombinasjonen av Desenvix’ erfaring i det brasilianske markedet og Statkraft’s kjernekompetanse innen kraftproduksjon og krafthandel utgjør en kraftfull plattform for videre vekst i Brasil, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

Brasil er et stort og voksende kraftmarked, der etterspørselen etter fornybar energi er økende og mulighetene for nye prosjekter er store.