Statkraft lanserer venture-enhet for samarbeid med gründerbedrifter i energibransjen

18.05.2015 10:15 | pressemelding

(Düsseldorf/Oslo, 18. mai 2015) Statkraft etablerer en ny venture-enhet som skal investere opptil 10 millioner euro årlig i oppstartsselskaper i energisektoren. Dr Matthias Dill er ansatt som administrerende direktør.

- Statkraft har vært en viktig aktør i den raske omleggingen av energimarkedene, og har som mål å fortsette denne rollen også i fremtiden. Fremover ser vi mange muligheter for at spenstige oppstartsselskaper raskt kan bli markedsledende. Vi anser disse selskapene som verdifulle samarbeidspartnere og ønsker derfor å tilby finansiering til de mest lovende aktørene. Vi kan også bidra til synergieffekter mellom oppstartsselskapene og Statkraft-konsernet, sier Asbjørn Grundt, konserndirektør med ansvar for Markedsoperasjoner og IT i Statkraft.

Statkraft Ventures vil investere som hovedinvestor. De første investeringene vil være rundt 2,5 millioner euro. Fondet har base i Düsseldorf og ser på investeringsmuligheter i hele Europa.

- Oppgaven vår er å være den foretrukne samarbeidspartneren for ambisiøse gründere, sier Dr Matthias Dill, leder for Corporate Venture Capital og administrerende direktør for Statkraft Ventures GmbH.

- Selv om kapital er en viktig faktor for et oppstartsselskaps bærekraftige vekst, vet vi at dedikerte grunnleggere er selve nøkkelen til suksess. Vi har sterk tro på gründeres uavhengighet og støtter grunnleggere som aktive styremedlemmer.

Statkraft Ventures GmbH er utgangsorientert og investerer i henhold til vanlige betingelser for risikokapital. Enheten har en evergreen-struktur, med mål om å investere opptil 10 millioner euro årlig.

- Det tilsier 100 millioner euro de neste ti årene, noe som gjør oss til en langsiktig og pålitelig partner, sier Dill.