Al Gore til Statkraft-konferanse

30.10.2014 14:00 | pressemelding

Al Gore

Al Gore deltar i markeringen av Statkrafts 120-årsjubileum

(Oslo, 30. oktober 2014) Nobelprisvinner og tidligere visepresident i USA, Al Gore, kommer til Oslo i juni 2015 for å delta i markeringen av Statkrafts 120-årsjubileum.

Gore har takket ja til å presentere sine perspektiver på hvordan klimaendringer vil endre den globale økonomien og hvordan næringslivet vil tjene på å tenke og handle grønt. Markeringen finner sted i Operaen.

- Al Gore er en av verdens mest innflytelsesrike pådrivere i kampen mot klimaendringer og for satsing på fornybar energi. Vi er veldig glade for at Gore deltar på vårt arrangement og gleder oss til å høre ham, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft.

Al Gore var visepresident i USA i perioden 1993-1999. I 2007 ble han tildelt Nobels fredspris sammen med FNs klimapanel for å spre kunnskap om menneskeskapte klimaendringer og for å legge grunnlag for de tiltakene som kreves for å motvirke disse endringene. Nå bruker Gore mesteparten av sin tid som styreleder i organisasjonen The Climate Reality Project.

Europas største i fornybar energi

Opprinnelsen til Statkraft går tilbake til 1895, da den norske staten besluttet å gå aktivt inn i vannkraft. Nå er Statkraft til stede i mer enn 200 norske kommuner og bidrar vesentlig til lokalt næringsliv og lokalsamfunnet.

Basert på solid norsk kompetanse har virksomheten vokst til å bli et av verdens ledende selskaper innen utbygging og drift av vannkraft. Statkraft er også blitt en betydelig aktør innen energihandel, vindkraft og fjernvarme. Selskapet er i dag Europas største produsent av fornybar energi.

Statkraft er et ledende selskap innen vannkraft internasjonalt og Europas største produsent av fornybar kraft. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme, og er en global markedsaktør innen energihandel. Statkraft har 3600 ansatte i mer enn 20 land.