Washington Mills og Statkraft inngår langsiktig kraftavtale

17.03.2011 08:00 | pressemelding

Washington Mills seen from above with lake in background

INNGÅR LANGSIKTIG AVTALE: Washington Mills i Orkdal kommune i Sør-Trøndelag

(Orkdal/Oslo, 18. mars 2011) Washington Mills og Statkraft har inngått en langsiktig kraftkontrakt. Avtalen strekker seg frem til og med 2018, og omfatter et samlet volum i overkant av 500 GWh. Avtalen sikrer hjørnesteinsbedriften Washington Mills i Orkdal kommune i Sør-Trøndelag, stabile og forutsigbare priser i perioden 1.5.2011 til 31.12.2018.

- Denne avtalen bidrar til å trygge arbeidsplassene ved fabrikken i Orkdal. Det er en god kommersiell avtale som sikrer oss forutsigbarhet og konkurransedyktige kraftpriser i flere år framover, sier administrerende direktør Ole Johan Svorkdal ved Washington Mills.

Statkraft er hovedleverandør av kraft til industrien, og leverer et volum på om lag 20 TWh årlig til norsk og nordisk kraftintensiv industri. Leveransene utgjør om lag en tredel av Statkrafts samlede årlige kraftproduksjon.

Om Washington Mills:
Washington Mills AS er en norsk produsent av silisiumkarbid, som i all hovedsak brukes til saging av solcelleskiver og til bruk i produksjon av dieselpartikkelfiltre. Bedriften har ca. 145 ansatte, og holder til i Orkdal i Sør-Trøndelag. Selskapet er heleid datterselskap av det amerikanske selskapet Washington Mills Group Inc.

Om Statkraft:
Statkraft er størst i Europa innen fornybar energi. Konsernet produserer og utvikler vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme og er en betydelig aktør på de europeiske energibørsene. Statkraft har 3 200 medarbeidere i mer enn 20 land.

Ole J Svorkdal and Christian Rynning Tonnesen signing Sodra Cell

Administrerende direktør i Washington Mills, Ole J. Svorkdal og konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i Statkraft signerer avtalen.