Statkraft selger solprosjektet Borgo til norske Innotech Solar

16.11.2010 08:00 | pressemelding

Innotech Solar AS and Statkraft people in front of blue backdrop

Statkraft og Innotech Solar har inngått avtale om solprosjektet Borgo. Fra venstre advokat Daniel Seeger (Statkraft), investeringsanalytiker Trond…

Statkraft inngikk i går en avtale om salg av prosjektselskapet RA 2 S.r.l. til ITS Power AG, et datterselskap av det norske solenergiselskapet Innotech Solar AS.

(Pressemelding - Oslo, 16. november 2010) Selskapet RA 2 ble etablert i 2007 som et prosjektutviklingsselskap. RA 2 eier det italienske solkraftprosjektet Borgo på 3,3 MWp, som er under utvikling i Latina kommune, 70 kilometer sør for Roma.

Borgo-prosjektet er allerede tildelt nettilknytning fra ENEL, og Innotech Solar forventer at prosjektet får de siste tillatelsene på plass i løpet av 2011.

- Innotech Solar ser Italia som et av de mest lovende landene for solkraft i 2011, og overtakelsen av Borgo-prosjektet gir en ”flying start” i dette markedet. Energien fra det planlagte solkraftverket vil levere strøm til mer enn 1000 husholdninger i minst 25 år, sier Robert Kröni, konserndirektør kraftverk i Innotech Solar AS.

Salget av RA 2 er en konsekvens av Statkrafts beslutning i juni 2010 om å fokusere sin strategi rundt kjerneområdene vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme.

Statkraft er størst i Europa innen fornybar energi. Konsernet produserer og utvikler vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme og er en betydelig aktør på de europeiske energibørsene. Statkraft har 3200 medarbeidere i mer enn 20 land.

Innotech Solar leverer høykvalitets solceller, moduler og hele solkraftverk. Vår unike teknologi kombinerer høy kvalitet og lave kostnader, og sikrer at våre kunder alltid mottar de aller beste løsningene.