Casale solpark solgt til italienske investorer

21.12.2010 08:00 | pressemelding

Solar panel facing the sun

Casale solpark.

(Oslo, 21 desember 2010) Statkraft har i dag signert og gjennomført en avtale om salg av Casale solpark til de to italienske selskapene Eurowood s.p.a og Blue Stream Resources s.r.l.

Transaksjonen omfatter alle aksjene i det Statkraft-eide selskapet RA1, som eier Casale solpark. Ettersom avtalen både ble signert og gjennomført i dag, er RA1 og Casale solpark nå eid av selskapene Eurowood og Blue Stream Resources med 50 prosent hver.

Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

“Casale solpark er et førsteklasses anlegg i solkraftsektoren. Avtalen er en milepæl i vårt engasjement innen fornybar energi, som allerede har startet med mindre enheter. Kjøpet er gjort mulig med støtte fra Unicredit Leasing & Bank, Udine Branch Italy,” sier Giovanni Dorbolò, direktør i Eurowood og Walter Ballandino, direktør i Blue Stream Resources.

Casale var ferdig bygget i desember 2009, og ble offisielt åpnet i mars 2010. Parken er lokalisert i Aprilia kommune, 6 mil syd for Roma. Kapasiteten i anlegget er 3,3 MWp, og den årlige kraftproduksjonen er 4,5 GWh, tilsvarende det årlige elforbruket i 1200 italienske husholdninger.

Salget av RA 1 og Casale solpark er en konsekvens av Statkrafts beslutning i juni 2010 om å fokusere sin strategi rundt kjerneområdene vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme.

Statkraft er størst i Europa innen fornybar energi. Konsernet produserer og utvikler vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme og er en betydelig aktør på de europeiske energibørsene. Statkraft har 3200 medarbeidere i mer enn 20 land.

Eurowood er et familieeid selskap innen høy-kvalitets møbelproduksjon og salg. De siste tre årene har selskapet satset innen fornybar energi. Et datterselskap er dedikert til å utvikle, drive og overvåke solkraftanlegg.

Blue Stream er et ny-etablert investeringsselskap innen fornybar energi.Selskapets hovedsatsingsområde er energigjenvinning fra søppel.