Arvid Grundekjøn kåret til årets styreleder

12.06.2009 08:00 | pressemelding

Statkrafts styreleder, Arvid Grundekjøn, er kåret til årets styreleder av stiftelsen BoardNews i samarbeid med PriceWaterhouseCoopers. Grundekjøn har vært en dyktig pådriver for den internasjonale satsingen til Statkraft og bidratt til at selskapet har fått en ledende rolle på fornybar energi i Europa, heter det i juryens begrunnelse.

- Gjennom modige, strategiske grep er Statkraft nå Europas største produsent av fornybar energi. Konsernet har lagt en ambisiøs vekststrategi og satser både nasjonalt, europeisk og globalt. Arvid Grundekjøn har vært en dyktig pådriver for denne internasjonale satsingen, sa styreanalytiker og juryleder Gunnar Eckbo under onsdagens prisoverrekkelse.

I tillegg til å lede Statkraft-styret med stødig hånd gjennom internasjonaliseringsprosessen har juryen vektlagt at årets styreleder er bevisst sitt styrearbeid ved innehav av kun fire andre styreverv.

Står støtt

Under onsdagens prisutdeling ga Grundekjøn stiftelsen honnør for å rette fokus på betydningen av styrearbeid med god kvalitet. Han oppsummerte deretter Statkrafts strategi som norsk, europeisk og global produsent av fornybar energi.

- Til tross for finanskrisen, som vi merker i form av fallende kraftpriser, har Statkraft aldri stått sterkere enn i dag, sa Grundekjøn og viste til fjorårets resultat før skatt på 38 milliarder kroner.
- Jeg tror de neste to-tre årene vil være avgjørende for om vi kan befeste den posisjonen vi har i dag som Europas største produsent av fornybar energi.

Om eierskapspolitikken

Grundekjøn omtalte statens eierskapspolitikk og behandlingen av Statkrafts forslag til kapitaltilskudd på denne måten:

- Hadde vi vært en børsnotert bedrift ville vi gått til markedet med vår suksesshistorie, med staten som eier blir situasjonen noe annerledes, sa han under talen. Styret har tidligere i år overfor eierne anbefalt 8 mrd kr i økt egenkapital i tillegg til justert utbytte.

- Statkraft er et fantastisk selskap som leverer solide resultater. Vi har muligheter til å utvikle den gode driften videre om vi får beholde litt mer av det vi skaper i egen bedrift. Det er paradoksalt at vi må ha denne diskusjonen med vår eier når vi viser at vi er et så godt investeringscase, sa Grundekjøn.

I et intervju med Dagens Næringsliv i forbindelse med prisutdelingen uttalte Grundekjøn at styringsmodellen bør endres.

- I statens eierskapspolitikk er vi definert blant selskapenes i øvre kvartil, hvor staten tar ut mellom 75 og 100 prosent i utbytte. Vi bør havne i nedre del av tredje kvartil, hvor utbytte er mellom 50 og 75 prosent, sa Grundekjøn og påpekte at han vanskelig kan se bedre investeringsalternativer for staten enn Statkraft.

Prisen Årets styreleder:

Det er nå 10 år siden Årets styreleder-prisen ble innstiftet av Gunnar Eckbo i Norge. Fra 2006 ble prisen også lansert i de andre nordiske landene. I 2008 ble også Årets Nordiske Styreleder innstiftet hvor vinnerne i hvert nordiske land deltar.