Stor oppmerksomhet rundt stjernekraft

02.04.2008 08:00 | pressemelding

(Oslo, 2. april 2008) Statkraft gjennomførte i går historiens første reklame-aprilspøk på norsk fjernsyn. ”Stjernekraft” ble lansert for det norske folk, med annonsering i nesten hver eneste reklameblokk på norske tv- og radiokanaler. Responsen var over all forventning.

- Stjernekraft er ikke mulig i dag, og egner seg best som en aprilspøk. Men mye av dagens teknologi ville også fortonet seg som aprilspøker for noen tiår siden. Hvem hadde trodd vi ville klare å produsere strøm ved hjelp av saltvann? Det kan vi faktisk i dag, sier pressetalsmann i Statkraft, Knut Fjerdingstad.

Responsen etter én enkelt dags visning av reklamefilmen har vært høy. I løpet av dagen var trafikken på Statkrafts nettsider 10 ganger større en gjennomsnittsdag, mer enn 25 000 har allerede sett filmen på YouTube, og en rekke nettsider og blogger omtaler filmen.

- Vi har fått noen kommentarer på at dette må være tidenes dyreste aprilspøk, men aprilspøken er bare en liten del av en større kampanje. Det totale budsjettet er akkurat det samme som andre kampanjer vi har gjennomført, sier Fjerdingstad.

Målet med kampanjen er å skape oppmerksomhet om hvordan Statkraft jobber med ren energi og fremtidens energiløsninger, særlig fordi selskapet ønsker å tiltrekke seg dyktige medarbeidere.

Kampanjen fortsetter de nærmeste ukene i radio, på tv og i aviser.

Statkraft er ledende i Europa innen fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, gasskraft og fjernvarme og er en betydelig aktør på de europeiske energibørsene. Gjennom eierskap i andre selskaper leveres strøm og varme til om lag 600 000 kunder i Norge. Statkraft hadde i 2007 et resultat etter skatt på 6,6 milliarder kroner og vel 2250 medarbeidere i ti land. Verden trenger ren energi. Det arbeider Statkraft med hver eneste dag.