Konsesjon for vannkraftutbygging i Albania

19.12.2008 08:00 | pressemelding

(Tirana, 19. desember 2008) Statkraft og det østerrikske energikonsernet EVN har i dag signert en konsesjonsavtale for vannkraftutbygging med albanske myndigheter. Gjennom etableringen av et 50/50 joint venture-samarbeid skal de to selskapene utvikle et vannkraftprosjekt i Devoll-elven. Utbyggingen er for tiden et av de største vannkraftprosjektene i Europa og vil øke den totale vannkraftproduksjonen i Albania med 20 prosent.

- Signeringen markerer en viktig milepæl for vannkraftprosjektet i Devoll. Det er inngått en konsesjonsavtale for et prosjekt som vil skape arbeidsplasser, bidra til økonomisk vekst og levere ren energi til Albania. Statkraft er stolte av å være med i dette prosjektet. Vi har en meget god partner i EVN, og vi har stor tro på et fortsatt godt samarbeid med albanske myndigheter, sier konsernsjef Bård Mikkelsen i Statkraft.

Gjennom signeringen av konsesjonsavtalen med de albanske myndighetene får EVN og Statkraft tildelt rettighetene til å utvikle vannkraftprosjektet i Devoll-elven sørøst i Albania.  Joint venture-selskapet skal planlegge og bygge tre vannkraftverk med en total effekt på rundt 340 MW og en gjennomsnittlig årsproduksjon på rundt 1000 GWh ren energi. Den totale investeringen vil være rundt 950 millioner euro, og prosjektet ventes gjennomført i løpet av åtte år.

Avtalen ble signert i Tirana i dag av Albanias statsminister Sali Berisha, Energi- og økonomiminister Genc Ruli, EVN og Statkraft.

EVN er et ledende, internasjonalt børsnotert energi- og miljøkonsern, med hovedkvarter i Øterrikes største delstat, Niederösterreich. På basis av moderne infrastruktur, tilbyr EVN sine kunder strøm, gass, varme, vann, renovasjon og andre relevante tjenester fra én leverandør. Med sin tjenesteportefølje sikrer og bedrer EVN livskvaliteten for mer enn 3 millioner kunder i 18 land. I tillegg til sin rolle i Østerrike, har EVN lykkes med å etablere en posisjon i energibransjen i Bulgaria og Makedonia, der selskapet forsyner 2,3 millioner kunder. På miljøområdet leverer EVN tjenester knyttet til drikkevann, renseanlegg og renovasjon gjennom eierposisjoner i andre selskaper. EVN-konsernet har 9 342 ansatte i 18 land, og omsatte i regnskapsåret 2007/2008 for 2 397 millioner euro.

Statkraft er ledende i Europa innen fornybar energi. Konsernet utvikler og produserer vannkraft, vindkraft, gasskraft, solkraft og fjernvarme og er en betydelig aktør på de europeiske energibørsene. Gjennom eierskap i andre selskaper leveres strøm og varme til om lag 600 000 kunder i Norge. Statkraft hadde i 2007 et resultat etter skatt på 6,6 milliarder kroner og vel 2300 medarbeidere i ti land. Verden trenger ren energi. Det arbeider Statkraft med hver eneste dag.