En halv million så «Munch 150»

18.10.2013 | nyheter

Munch exhibition

Etter fire og en halv måned har jubileumsutstillingen «Munch 150» hatt 484 325 mennesker på besøk. Det er besøksrekord for både Nasjonalmuseet og Munch-museet.

2. juni åpnet den mest omfattende Munch-utstillingen noensinne, og søndag 13. oktober var det slutt. I de siste ukene har det vært lange køer utenfor museene, og nesten en halv million mennesker har sett den enestående utstillingen, som har vært delt mellom visningsstedene Nasjonalgalleriet og Munch-museet. Dette gjør jubileumsutstillingen til Norges best besøkte utstilling noen sinne.

- At så mange har fått oppleve Munchs kunst gjennom denne storslåtte utstillingen, er helt fantastisk. Vi er stolte over å være en av hovedsponsorene til Edvard Munchs 150-årsjubileum i 2013, sier kommunikasjonsdirektør i Statkraft, Bente E. Engesland.

Parallelt med utstillingen har også Edvard Munchs atelier på Ekely, Universitetets aula og Freia-salen vært åpne for publikum i helgene. På disse stedene har det til sammen vært mer enn 25 000 besøkende som har sett Munchs kunst.

Til sammenligning hadde den populære Munch-utstillingen i Paris, «Det moderne øye», 486 888 besøkende.

- En stor glede

- Dette overgår våre villeste drømmer. En sterkere manifestasjon av Edvard Munchs betydning i vår tid kunne vi ikke fått! sier direktør Stein Olav Henrichsen på Munch-museet.

Audun Eckhoff, direktør ved Nasjonalmuseet istemmer:

- Det har vært en stor glede å se den enorme interessen for utstillingen både hos det norske og det utenlandske publikummet. Vi kan vel trygt si at vi har lykkes med vårt mål om å øke kunnskap, nysgjerrighet og begeistring for Munchs liv og kunst.

Jubileumsfeiringen fortsetter, og 2. november åpner en ny stor utstilling på Munch-museet. «Munch på papir» skal vise grafikk, tegninger og akvareller – og vise blant annet 200 skissebøker med 4500 tegninger, mange av disse har aldri før vært vist offentlig.

Markeres gjennom hele året

I 2013 feires 150-årsdagen for Edvard Munchs fødsel og gjennom en rekke kulturarrangementer markeres Munch og hans kunstnerskap. Høydepunktet var jubileumsutstillingen, men det er og har vært utstillinger, forestillinger, konserter, foredrag og kulturaktiviteter over hele landet.

Tre større forskningsseminarer har vært eller skal arrangeres, det har vært utgitt rundt tyve bøker, og flere filmer har vært produsert eller er under arbeid. Internasjonalt er det stor oppmerksomhet rundt Munch med utstillinger fra New York til Tokyo.

Statkraft var også norsk sponsor for den meget populære Munch-utstillingen «Det moderne øye» i Paris i fjor og den samme utstillingen på Tate Modern i London i sommer.

- Den store Munch-feiringen i 2013 har både nasjonal og internasjonal betydning. For Statkraft er det også spennende og viktig at jubileumsprogrammet omfatter aktiviteter mange steder i Norge, sier Bente E. Engesland.

Les mer:

Inngår samarbeid om Munch-jubileum

Statkraft sponser Munch i London

Statkraft sponser Munch i Frankrike