Samfunnsansvar i utbyggingsprosjekter

Som kraftprodusent er Statkraft involvert i flere utbyggingsprosjekter i forskjellige deler av verden. De fleste av disse er i vekstmarkeder, men det er også betydelige utbygginger i Nord-Europa, innen forskjellige teknologier. Her beskriver vi hvordan vi håndterte samfunnsansvar i et utvalg prosjekter i 2014.

• Devoll - Vannkraft i Albania

Vannkraftprosjektet Devoll (Devoll HPP) i Albania består av flere vannkraftverk langs Devoll-elven med installert effekt på 256 MW. Produksjonen er anslått til 729 GWH årlig.

• Çetin - Vannkraft i Tyrkia

I 2014 fortsatte Statkraft byggingen av vannkraftverket Çetin (Çetin HPP), selskapets tredje vannkraftprosjekt i Tyrkia.

• Cheves - Vannkraft i Peru

I 2011 satte SN Power i gang byggingen av vannkraftverket Cheves (Cheves HPP) i Peru, selskapets niende vannkraftverk i landet. Som en del av «Magnet»-prosessen i 2014, overtok Statkraft samtlige av SN Power Perus eierandeler i prosjektet.

• Kargı - Vannkraft i Tyrkia

Vannkraftprosjektet Kargi (Kargı HPP), som ligger i det sentrale Tyrkia, er nå inne i siste del av byggefasen. Når det står ferdig, vil vannkraftverket ha en installert effekt på 102 MW.