Saksgang ved vilkårsrevisjon

Konsesjoner og vilkår regulerer forholdet til offentlig myndighet og allmennheten.

Initiativ til en vilkårsrevisjon kan tas av representanter for allmenne interesser som kommuner, frilufts- og naturvernorganisasjoner, grendelag og velforeninger. En vilkårsrevisjon regulerer ikke privatrettslige forhold som er/kan oppgjøres gjennom avtaler og skjønn.

Typiske tema som kan tas opp i en revisjon vil være:

  • Endring av eksisterende vilkår (f.eks fiskeutsettingsvilkår)
  • Nye vilkår (terskler, etterundersøkelser)
  • Minstevannføring i elver
  • Fyllingsrestriksjoner i magasiner
  • Opprydding

Gjeldende praksis og regelverk gir ikke anledning til å ta opp tema som:

  • Høyeste regulerte vannstand (HRV) og laveste regulerte vannstand (LRV)
  • Forhold knyttet til næringsinteresser
  • Lovpålagte vilkår
  • Avgiftssatser/næringsfond
  • Forhold knyttet til kraftledninger

Skissert saksgang

  • Representanter for allmenne interesser påpeker og begrunner krav overfor myndighetene – Norges vassdrags,- og energidirektorat (NVE)
  • NVE ber konsesjonæren (f.eks Statkraft) kommentere kravene og avgjør deretter om vilkårsrevisjon skal iverksettes
  • NVE ber konsesjonæren utarbeide et revisjonsdokument
  • Revisjonsdokumentet inneholder:
    • Oversikt kraftanlegg, konsesjoner, utførte tiltak, gitte erstatninger
    • Hydrologisk dokumentasjon
    • Erfarte skader og ulemper, utførte tiltak
    • Synspunkter på og kostnader ved foreslåtte tiltak
    • Kart, foto og andre typer vedlegg
  • NVE sender revisjonsdokumentet på høring til berørte parter
  • Konsesjonæren kommenterer høringsuttalelsene
  • NVE vurderer uttalelsene og avgir innstilling til Olje og energi departementet (OED), eventuelt med forslag til nye vilkår
  • OED, eventuelt regjeringen, avgjør revisjonen
  • Vedtatte vilkår iverksettes gjennom pålegg fra fagdirektoratene (NVE, Direktoratet for naturforvaltning, fylkesmannen)